Bidrar IBIC till förbättrad praktik?

En studie av biståndshandläggares akter och syn på dokumentation inom äldreomsorgen.

• Period: 2021-01-01 – 2026-12-31

Beskrivning

Detta forskningsprojekt handlar om biståndshandläggning inom äldreomsorgen och fokuserar på en aspekt som ännu inte studerats på ett systematiskt sätt, dvs. hur biståndshandläggare resonerar kring dokumentationspraktik, och vad de väljer att dokumentera i sina akter då behovsbedömningsprocessen genomgås av äldre som ansökt om hjälp och stöd i vardagen. Med dokumentation menar vi här den information och beslut som handläggarna skriver ner i utredningar, beslutsbrev och andra anteckningar som används i behovsdömningsprocesser av äldreomsorgsinsatser.

Projektets design

Projektet bygger på två delstudier; en fokusgruppsintervjubaserad (Delstudie 1) och en aktmaterialbaserad (Delstudie 2). Genom att kombinera olika typer data som tar hänsyn till hur biståndshandläggare resonerar och vad och hur de faktiskt dokumenterar, kommer detta projekt inte bara bidra med välbehövliga empiriska resultat om dokumentationspraktik inom äldreomsorgen, utan också med teoretiska bidrag till pågående debatter inom socialt arbete och social omsorg om institutionell kategorisering, klientifiering, professionellt handlingsutrymme och klienters deservingness.

Materialet för delstudie 1 utgörs av fokusgruppsintervjuer med ca 90–100 biståndshandläggare inom äldreomsorgen. Delstudie 2 bygger på ca 1200–1300 biståndshandläggningsakter. Datas innehåll i delstudie 2 innebär att vi behandlar personuppgifter, dock under en mycket begränsad tid fram till att samtliga data har blivit anonymiserade.

Projektets olika faser

Projektet inleddes under den senare delen av 2021 då framtagning av etikansökan inleddes och flera av samarbete med olika kommuner etablerades. Hittills har vi etablerat samarbete med följande kommuner: Uppsala, Enköping, Järfälla, Karlskoga, Boden and Strömsund.

Mellan 2022 och 2023 har vi – tack vare de begränsade resurser som fakulteten tillhandahåller lärostolen som nämns ovan - har vi kunnat inleda datainsamlingen. Tack vare det nya forskningsanslaget från Familjen Kamprads Stiftelse som vi fick i slutet av 2023 kan vi avsluta datainsamlingen, analysera data och så småningom avrapportera projektets resultat. Resultaten kommer avrapporteras genom både vetenskapliga och populärvetenskapliga publikationer och genom anordnade av konferenser för praktiker och intresserad allmänhet.

Projektledare: Sandra Torres
Medarbetare: Bitr. professor Anna Olaison (Linköpings Universitet); ansvarig för Delstudie 1) & Fil dr Maricel Knechtel (Sociologiska institutionen, Uppsala Universitet; ansvarig för Delstudie 2).