Manifestationer av ojämlikhet på den post-industriella arbetsmarknaden

Beskrivning

Detta avhandlingsprojekt utforskar olika aspekter av ojämlikhet och tar utgångspunkt i framväxten av en post-industriell arbetsmarknad. De senaste decennierna har arbetsmarknader i flera länder, inklusive Sverige, genomgått omfattande strukturomvandlingar som påverkat både arbetsuppgifternas natur samt vilka det är som arbetar. Teknologiska framsteg har lett till en uppgradering av arbete inom tillverkningssektorn. Samtidigt sker en motsatt utveckling inom tjänstesektorn, andelen arbetstagare ökar inom industrinäringar som städning, restaurang och omsorg, ofta i arbeten med lägre kunskapskrav, låga löner och prekära arbetsvillkor. Dessa arbeten har inte vunnit på den teknologiska utveckling i samma utsträckning industrinäringen vilket indikerar stora sektoriella skillnader i tillgängligheten av högkvalitativa jobb.

Den grundläggande tes som undersöks i projektet är att den växande tjänstesektorn utmanar etablerade manifestationer av ojämlikhet och social klass. Inom projektet utforskas detta ämne utifrån flera perspektiv. Data som används i denna avhandling kommer huvudsakligen från svenska populationsregister vilka kompletteras med enkätdata. Metodologiskt används en variation av statistiska tekniker, inklusive event-history design, latent klassanalys och maskininlärning.

Handledare för avhandlingen: fil dr Miia Bask och fil dr Emma Von Essen (Sociologiska institutionen, Uppsala Universitet)

Projektledare: Karin Kristensson