Välkomstmottagning i Uppsala

• Arrangör: Kommunikationsavdelningen
  • Kontaktperson: Ann-Charlotte Hellzén-Wallin

Kom och var med!

Uppsala universitet välkomnar sina nya studenter i vårt vackra universitetshus med program i aulan och mässa i trapphallen. Vi ser fram emot att se dig här.

Vid välkomstmottagningen får alla nya studenter ta del av ett underhållande program med musik, spex, mässa och information om hur det är studera vid Uppsala universitet.

Välkomstmottagning i universitetsaulan i Uppsala.

Programmet i aulan 14.00–15.00

Prorektor Coco Norén hälsar välkommen. Därefter bjuds det på underhållning och matnyttig information i lättsammare form om hur det är att studera vid Uppsala universitet. Programmet hålls på svenska.

Dörrarna till Aulan öppnas klockan 13.30.

Mässa i trapphallen 15.00–16.30

I Universitetshusets entré och trapphall får du träffa Uppsalas nationer och studentkårer och valda delar av universitetets servicefunktioner som kan vara bra att känna till. Du får också möta samordnare för boende, Uppsalas lokaltrafik och få tips om vad du kan göra på fritiden.

Rektor och prorektor berättar

För att förbereda dig på din ankomst till Uppsala kan du ta en titt på den här filmen. Här träffar du rektor och prorektor, och flera av våra studenter som tar dig bakom kulisserna till studier och studentlivet vid Uppsala universitet.

Ny student – recentior

Recentior är det latinska ordet för ny student vid universitetet. Det förkortas ”recce” och uttalas ”resse”. En student räknas som recce under hela första läsåret.

Kontakt

Har du några frågor om välkomstmottagningen? Mejla oss på studera@uu.se så hjälper vi dig.

Behöver teckenspråkstolk? Kontakta då våra samordnare för studenter med funktionsnedsättning i god tid.

Ska du börja plugga i Visby? Läs om välkomstmottagningen på Campus Gotland.