Dag Hammarskjöldföreläsning

• Arrangör: Dag Hammarskjöldfonden och Uppsala universitet
  • Kontaktperson: Gabriella Almqvist
  • Telefon: 018-471 1713

Den årliga Dag Hammarskjöldföreläsningen, som arrangeras gemensamt av Dag Hammarskjöld-fonden och Uppsala universitet, ges till minne av Dag Hammarskjöld. Det uppmärksammar personer som uppvisar de värderingar som inspirerade honom personligen och som generalsekreterare: medkänsla, humanism och engagemang för internationell solidaritet och samarbete.

Dag Hammarskjöldsföreläsningen med 2023 års föreläsare på scenen, FN:s vice generalsekreterare Amina J. Mohammed.

2023 års Dag Hammarskjöldföreläsare

Rena Lee är ambassadör för internationell rätt och verkställande direktör för Singapores immaterialrättsmyndighet. Hon började arbeta inom Singapores offentliga förvaltning 1992 och hade flera befattningar, bland annat vid justitiekanslern och utrikesministeriet.

2024 års Dag Hammarskjöldföreläsare

Jan Egeland är generalsekreterare för Norwegian Refugee Council (NRC) och ansvarar för humanitära insatser i 40 länder som drabbats av både nya och utdragna kriser.

Paneldiskussion under ledning av Peter Wallensteen, professor emeritus vid Inst. för freds- och konfliktforskning.

Fri entré. Ingen föranmälan. Evenemanget hålls på engelska. Inga större väskor får medföras. Bemannad garderob finns tillgänglig.

Dörrarna till Universitetsaulan öppnas kl. 16.15. Vi ber alla åhörare i Universitetsaulan att inta sina platser senast kl. 16.45. Evenemanget genomförs i samverkan med Utrikespolitiska Föreningen och Pax et Bellum.

Välkomna!

Läs mer om nobelpristagaren Dag Hammarskjöld.