Roujman Shahbazian
Biträdande universitetslektor vid Sociologiska institutionen; Lärare och forskare
- E-post:
- roujman.shahbazian@uu.se
- Besöksadress:
- Engelska parken
Thunbergsvägen 3H - Postadress:
- Box 624
751 26 UPPSALA
- ORCID:
- 0000-0003-2611-0198
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Roujman Shahbazian är bitr. universitetslektor i sociologi. Han är programsamordnare för programmet med inriktning mot personal och arbetslivsfrågor (PA-programmet) vid Uppsala Universitet.
Shahbazians forskning är fokuserad på social skiktning, ojämlikhet och familjesociologi. Han är affilierad forskare vid Institutet for Social Forskning (SOFI), Stockholms Universitet, och Münchens Ludwig-Maximilian-Universitet (LMU).
Nyckelord
- inequality
- social stratification
Biografi
Shahbazian disputerade 2018 vid Institutet för Social Forskning (SOFI), Stockholms Universitet, och har därefter jobbat på sociologiska institutionen vid Stockholm universitet och Münchens Ludwig-Maximilian-Universitet (LMU).
Aktuella forskningsprojekt
Shahbazian ägnar för närvarande sin forskningstid åt tre olika projekt. Det första projektet behandlar frågor om social rörlighet inom och mellan generationer. En av de centrala frågeställningarna är om årlig förvärvsinkomst är ett bättre mått än yrkesbaserade klassmått för att försöka approximera livstidsinkomst. I en studie från 2022, publicerad i European Sociological Review, visar Shahbazian att årliga inkomstmått är att föredra framför yrkesbaserade klassmått för detta ändamål. I det andra studien, som publicerades i Research in Social Stratification and Mobility 2024, ifrågasätts en långt etablerad antagande inom social skiktningslitteraturen. Det antas traditionellt att individer uppnår sin klassdestination relativt tidigt i karriären och sedan stannar där resten av livet. Shahbazians studie visar dock att individer i generellt byter både yrken och klasser under hela sin karriär, och att sådana byten är mer frekventa bland yngre kohorter jämfört med äldre. I pågående studier, ännu ej publicerade, undersöker Shahbazian om detta fenomen med klassmognad gäller även i andra länder än Sverige. Dessutom utforskar han hur dessa byten av klass och yrke påverkar intergenerationella estimat som mäter både föräldrars och barns yrkesbaserade utfall vid olika åldrar.
Det andra stora projektet som Shahbazian är involverad i handlar om att utveckla ett nytt mått inom social skiktning. Även om tidigare studier har visat att yrkesbaserade klassmått inte är lika tillförlitliga som inkomstmått, vilket många sociologer förutsätter, så är det så att objektiva och pålitliga inkomstdata inte alltid är tillgängliga i många forskningsstudier. Därför är yrkesbaserade klassmått det enda tillgängliga alternativet för forskare som inte har tillgång till registerbaserade inkomstdata, såsom inkomst- och skatteregister. I detta projekt, som görs i samarbete med forskare från Stockholms universitet och Universitetet i Lausanne, strävar Shahbazian efter att utveckla ett nytt mått som kombinerar både inkomst och yrke.
Shahbazians tredje projekt fokuserar på elevers relativa placering i skolan. Elevernas position i skolans förmågafördelning ger information om deras relativa förmåga, vilket kan påverka deras förtroende och självkänsla. Tillsammans med Iman Dadgar undersöker Shahbazian bland annat hur elevernas relativa position påverkar deras val av utbildning, särskilt inom så kallade STEM-utbildningar som domineras av män. Resultaten, publicerade som WP, visar att både pojkar och flickor påverkas av att ha en högre position i skolan, men effekten är starkare för pojkar än för flickor.
Publikationer
Urval av publikationer
- Later and less? New evidence on occupational maturity for Swedish women and men (2024)
- Work life complexity no longer on the rise (2024)
- Does Your Class Give More than a Hint of Your Lifetime Earnings?: Assessing Indicators for Lifetime Earnings Over the Life Course for Sweden (2022)
- Under the influence of our older brother and sister: The association between sibling gender configuration and STEM degrees (2021)
Senaste publikationer
- Later and less? New evidence on occupational maturity for Swedish women and men (2024)
- Does higher education make women sicker? (2024)
- Work life complexity no longer on the rise (2024)
- Nationwide study of trends in physician partner choice for childbearing unions (2022)
- Does Your Class Give More than a Hint of Your Lifetime Earnings?: Assessing Indicators for Lifetime Earnings Over the Life Course for Sweden (2022)
Alla publikationer
Artiklar
- Later and less? New evidence on occupational maturity for Swedish women and men (2024)
- Does higher education make women sicker? (2024)
- Work life complexity no longer on the rise (2024)
- Nationwide study of trends in physician partner choice for childbearing unions (2022)
- Does Your Class Give More than a Hint of Your Lifetime Earnings?: Assessing Indicators for Lifetime Earnings Over the Life Course for Sweden (2022)
- Intergenerational transmission of risk attitudes in Burkina Faso (2021)
- Individual's risk attitudes in sub-Saharan Africa (2021)
- Sibling correlation in risk attitudes (2021)
- Under the influence of our older brother and sister: The association between sibling gender configuration and STEM degrees (2021)
- Is there any difference between having a brother or having a sister? (2020)
- The consequence of birth spacing for first- and second-born siblings’ long-term income rank (2020)