Anvisningar för ansökan om projektmedel

Utskottet för lika villkor utlyser medel om totalt 400 000 kr för insatser som ska främja lika villkor vid Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten.

Varje enskilt projekt kan ansöka om en summa mellan 50 000 och 150 000 kr, vilket innebär att det finns utrymme för 3-8 projekt. Projekten ska genomföras under perioden augusti 2024-december 2025. Lika villkorsmedel kan sökas av både anställda och studenter verksamma vid fakulteten.

Exempel på insatser som kan tilldelas medel är, men begränsas inte till:

• Anordna seminarieserier, föreläsningar och workshops för kompetensutveckling.
  • Granska läromedel
  • Introducera lika villkorsaspekter
  • Rekryteringsprocesser och beslutsprocesser
  • Riktlinjer i introduktionsmaterial
  • Resursfördelning inom institutionerna
  • Utreda behov av förbättrad tillgänglighet för studenter och anställda.

Se även Vision och mål för teknat, TEKNAT 2020/31, och Åtgärdsplan för lika villkorsarbete 2024, TEKNAT 2022/102 för tips om åtgärdsområden. (dokument placeras på Sharepoint)

Utskottet för lika villkor välkomnar ansökningar som är inriktade på insatser inom lika villkorsområdet och gärna ansökningar som berör flera områden inom lika villkor.*

*Diskrimineringsgrunderna: Kön (juridiskt), könsidentitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionalitet, sexuell läggning, och ålder.

Sista ansökningsdag

Sista ansökningsdag är den 10 maj 2024. Ansökan ska vara undertecknad av prefekt/motsvarande vid sökandes institution/motsvarande. Ansökan skickas till fakultetshandläggare Lovisa Högberg.

Ansökningarna kommer att bedömas av Utskottet för lika villkor som även beslutar om tilldelning av medel under juni.

Ansökan

Ansökan ska innehålla:

• beskrivning av projektets målsättning (syfte, bakgrund och frågeställningar)
  • beskrivning av projektets genomförande inklusive tidsplan
  • beskrivning av planerad fortsatt verksamhet efter avslutat projekt/bedömning av projektets förväntade bestående effekt
  • plan för dokumentation, uppföljning/utvärdering och resultatspridning av projektet
  • beskrivning av projektets budget (medfinansiering, andra beviljade medel, ersättning för genomfört arbete, resekostnader, lokalkostnader, tryckkostnader etc.)
  • signatur av ansvarig prefekt/motsvarande vid sökande/s institution/motsvarande (gäller för både anställda och studenter). Ansökan från studentkår ska vara signerad av kårens ordförande.

OBS! Institutionen ska betala overhead (OH) för projektet (kostnader för universitetets administrativa funktioner och servicefunktioner).

Ansökan får ej överskrida 5 000 tecken (exklusive blanksteg).

Bedömningskriterier

• Projektets potential att fylla kunskapsluckor inom lika villkor vid Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten.
  • Projektets potential att förbättra arbetsmiljön ur ett lika villkorsperspektiv.
  • Projektets potential till genomslag vid fakulteten.
  • Projektets genomförbarhet.

Efter genomfört projekt ska sökande skicka en skriftlig redogörelse av genomförandet samt en skriftlig redovisning av hur tilldelade medel använts. Om det under projektets gång uppstår problem som kan försena eller omintetgöra projektets genomförande ska detta meddelas till Utskottet för lika villkor omgående. Ej genomfört och ej redovisat projekt kan leda till återbetalningsskyldighet av erhållna medel.