Att nyttja UU RIP AB

Att nyttja UU RIP AB och kostnad för detta

Av organisatoriska och regulatoriska skäl har universitetet svårt att leva upp till vissa av de skyldigheter som gäller för resultat enligt finansieringsvillkoren. Det finns därför ofta ett behov av att resultaten överlåts till någon annan som kan uppfylla dessa villkor. En sådan annan skulle kunna vara den eller de forskare vid universitetet som genererat ett visst resultat. Rimligheten kan dock ifrågasättas med att en forskare ska personligen behöva göra de långtgående åtaganden som finansieringsvillkoren medför. Då universitetet under alla omständigheter är skyldig att tillse att finansieringsvillkoren uppfylls kan det även medföra en risk att överlåta dessa till en forskare som av något skäl sedan inte gör detta. Om prefekten ändå väljer att låta överlåta resultat till involverade forskare är det viktigt att detta görs enligt de formkrav som följer av finansieringsvillkoren (Grant Agreement) liksom konsortialavtalet (Consortium Agreement) samt att mottagaren av resultaten genom avtal åläggs att uppfylla villkoren.

Ett alternativ är att institutionen involverar ett av universitetets holdingbolags dotterbolag så som ägare av projektresultat och den som uppfyller aktuella skyldigheter kring dessa. Bolaget UU RIP AB finns för just detta ändamål. Den verksamhet som då ska bedrivas vid UU RIP AB behöver dock finansieras, vilket normalt sker genom att institutionen tecknar ett tjänsteköpavtal vilket inkluderar ersättning till UU RIP AB.

Det bör noteras att HE-projekt kan inkludera bidrag för nyttiggörandeaktiviteter och att dessa kan användas för att finansiera UU RIP AB:s arbete. Detta kan dock förutsätta att UU RIP AB:s verksamhet synliggjorts redan i projektansökan. Det finns mycket att vinna på att UU RIP AB angetts som en s.k entity under the same control (i Horisont 2020 kallad affiliated entity) till universitetet (närstående bolag). UU RIP AB kan i sådana fall erhålla bidragsmedel genom transferering från universitetet. Parters entities under the same control ska finnas listade i Grant Agreement och listas ofta i en bilaga till konsortialavtalen.

Hur institutionens relation med UU RIP AB konkret ska se ut behöver diskuteras med UU RIP AB för det enskilda projektet innan projektvillkoren fastställts, dvs företrädesvis redan vid tiden för ansökan. UU RIP AB kan då även etablera en relation med involverade forskare för att t.ex. bestämma mest lämplig hantering av resultat, hur eventuella framtida intäkter ska fördelas m.m.

Att tänka på gällande resultat och UU RIP AB

Den involverade institutionen behöver så tidigt som möjligt, företrädesvis redan vid tiden för ansökan, fundera över och planera för hur projektresultat ska hanteras inom ett HE-projekt. En sådan plan kan inkludera att använda sig av UU RIP AB. Institutionen behöver i sådana fall överväga hur ett sådant användande ska finansieras och hur detta bör framgå av ansökan. Nödvändig kontakt med UU RIP AB bör etableras så tidigt som möjligt.