Forskningsetik inom medicin och farmaci

Centrum för forskningsetik och bioetik erbjuder Uppsala universitets obligatoriska forskningsetiska utbildning för nya lärare och forskare inom vetenskapsområdet för medicin och farmaci.

Alla nyanställda som forskar eller undervisar inom vetenskapsområdet för medicin och farmaci och som anställs för minst ett år ska delta i forskningsetik under sitt första år vid Uppsala universitet. Likaså alla som står i begrepp att bli huvudhandledare till sin första doktorand.

Professorer, universitetslektorer och forskare kommer att erbjudas denna utbildning. Dessutom kommer personal vid Akademiska sjukhusets Centrum för klinisk forskning, andra vetenskapsområden och de som redan är anställda vid universitetet att erbjudas möjlighet att delta.

Utbildningen har inget officiellt startdatum. Du gör utbildningen i din egen takt under en termin. Examinationen sker via självrättande tester. När du har svarat rätt på alla frågor kan du få ett diplom på att du genomfört utbildningen.

För att anmäla dig, vänligen kontakta Sonja Bjelobaba