Aktuell information

Den nya förordningen om avgifter för forskningsinfrastrukturer

Den 1 oktober 2022 trädde förordning (2022:1378) om avgifter för forskningsinfrastruktur i kraft. Förordningen utgör ett särskilt bemyndigande för universitet och högskolor att ta ut en avgift för användning av forskningsinfrastrukturer. Det övergripande syftet med förordningen om avgifter för forskningsinfrastruktur är att öka tillgängligheten till och användandet av forskningsinfrastruktur. Genom förordningen ges statliga universitet och högskolor bättre förutsättningar att tillgängliggöra forskningsinfrastruktur för att på så sätt öka nyttjandegraden av forskningsinfrastruktur och stimulera tvärsektoriella samarbeten. En av förutsättningarna för att få ta ut avgifter är att ”det finns av lärosätet fastställda och dokumenterade kriterier för tillgänglighet till forskningsinfrastrukturen”.

Den 12 april fattades rektorsbeslut om hur den särskilda förordningen ska implementeras på Uppsala universitet, där de kriterier som ska gälla för tillgänglighet till forskningsinfrastruktur anges:

1. Vilken forskningsinfrastruktur som är tillgänglig för externa användare.
  2. Vad som gäller för att få använda forskningsinfrastrukturen.
  3. Avgifternas storlek eller principer för att bestämma avgiftens storlek för den externa användningen.
  4. Att det finns principer för hur prioritering av extern användning sker vid begränsad tillgång.
  5. Hur en extern användare ska gå tillväga för att få tillgång till forskningsinfrastruktur.

Beslut om vilka forskningsinfrastrukturer som uppfyller kriterierna fattas av respektive vetenskapsområde.

Läs mer i dokumentet nedan. Om du har frågor kring förordningen bör du i första hand vända dig till ditt områdeskansli.

Skicka en epost till Kim von Hackwitz