Checklista för köns- och genusperspektiv

En checklista som du kan använda för att försäkra dig om att du har beaktat köns- och/eller genusperspektiv i de olika faserna av din forskning (Korsvik & Rustad, 2018).

Fas forskningsidé

  • Har du funderat på hur bedömningar av kön/genus, inklusive stereotyper om vad som anses vara "kvinnligt" eller "manligt", kan påverka vad du vill undersöka, vilka frågor du ställer och hur du svarar på dem?
  • Är kön/genus viktigt för att förstå fenomenet du kommer undersöka och i så fall hur? Finns det andra dimensioner som kan beaktas i relation till kön/genus, såsom ålder, etnicitet, utbildningsnivå, inkomst, yrke, geografiskt läge eller teknisk kompetens?
  • Har du granskat litteraturen och andra källor som rör kön/genus inom forskningsområdet?

Fas bidragsansökan

  • Tar projektets forskningsämnen och metoder hänsyn till köns-/genusdimensionen? Förklarar ansökan hur köns-/genusdimensionen kommer att hanteras?
  • Ingår forskare utbildade i genusvetenskap i forskargruppen?
  • Har du funderat på om resultaten av forskningen kan ha olika effekter på kvinnor och män, pojkar eller flickor? Kan forskningen bidra till att främja jämställdhet?

Fas forskning

  • Är forskningsmetoderna, såsom frågeformulär, fokusgrupper etc., utformade på ett sätt som tar hänsyn till eventuella köns-/genusskillnader och likheter?
  • Kommer köns-/genusdifferentierad data samlas in? Har du sett till att prover, testgrupper eller andra involverade i projektet representerar olika kön/genus, åldrar och andra bakgrundsvariabler?
    Kommer kön/genus att vara en variabel i analysen? Kommer andra variabler att inkluderas i relation till kön/genus i analysen?
  • Är omedvetna (stereotypa) antaganden om kön/genus implicita vid tolkning av data? Finns det andra dimensioner än kön/genus som är viktigt att beakta?

Fas resultatspridning

  • Ingår köns-/genusdimensionen i presentationen av resultaten?
  • Om köns-/genusdimensionen ingår, görs det på ett sätt som inte reproducerar stereotypa föreställningar om kön, utan också tittar på variationer inom könskategorierna?
  • Har du beaktat att spridning av forskningsresultaten kan riktas mot nätverk, institutioner, tidskrifter och konferenser som tar upp genusfrågor?

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin