Behandling av personuppgifter i Inspera

Inspera är Uppsala universitets huvudsakliga system för digital examination. För att kunna använda Inspera måste provet vara upplagt som tentamen eller dugga i Ladok (i Ladok kallas detta aktivitetstillfälle).

När du använder Inspera behandlar Inspera dina personuppgifter på uppdrag av Uppsala universitet.

Hantering av personuppgifter

I samband med inloggning i Inspera via Uppsala universitets inloggningstjänst, Gemensam webbinloggning överförs användarnamn till Inspera för att säkerställa att du som användare får tillgång till berättigad information i tjänsten. Insperar hanterar även andra personuppgifter om dig som anställd och student.

Personuppgifter som hanteras i Inspera för dig som anställd är följande:

Personuppgiftsbeskrivning

Förutom direkta personuppgifter överförs även din organisatorisk tillhörighet till Inspera för att koppla och dela aktivitetstillfällena och uppgiftsgrupper med de andra inom din organisation.

Personuppgift

Teknisk representation

Användarnamn vid UU

Identifierar dig som användare i tjänsten så att du får åtkomst enligt de rättigheter du blivit tilldelade samt så att du får åtkomst till aktivitetstillfällena skapade i Ladok av dig eller av din organisation.

eduPersonPrincipleName

Förnamn

Används för att visa namn i systemet både för dig själv när du är inloggad och för andra inloggade anställda.

givenName

Efternamn

Används för att visa ditt namn i systemet både för dig själv när du är inloggad och för andra inloggade anställda

sn

E-postadress

Används för att i förekommande fall skicka e-post från systemet.

Personuppgifter som hanteras i Inspera för dig som student är följande:

Personuppgiftsbeskrivning

Personuppgift

Teknisk representation

Användarnamn vid UU

Identifierar dig som student i systemet och kopplar dig till ditt LadokUid i systemet så att du får åtkomst till tentamens som du är anmäld till.

eduPersonPrincipalName

Förnamn

Används för att visa ditt namn i systemet under tiden du är inloggad och namnet syns även för tentamensvakter. Ditt namn raderas från tjänsten när du loggar ut.

givenName

Efternamn

Används för att visa ditt namn i systemet under tiden du är inloggad. och namnet syns även för tentamensvakter. Ditt namn raderas från tjänsten när du loggar ut.

sn

Personnummer

Används enbart för att visas på skärmen under tiden du skriver en tenta. Syftet är att tentamensvakterna ska kunna göra en korrekt identitetskontroll vid din skrivplats. Personnumret raderas när du loggar ut.

norEduPersonNIN

Övrig behandling av personuppgifter i tjänsten

Inspera sparar tekniska loggar för felsökning och säkerhetsrelaterade incidenter. Dessa tekniska loggar innehåller information om alla inloggningar som görs inkl. användarnamn och IP-adress. I loggarna sparas vad som en användare har gjort i systemet. Logfilerna sparas under en begränsad tild.

Överföring av personuppgifter till tredje part

Dina personuppgifter överförs till Irland där Insperas servrar ligger.

Rättslig grund

Personuppgifter hanteras baserat på den rättsliga grunden allmänt intresse. Personuppgifterna måste överföras för att ge användare åtkomst till inloggningsskyddad information som behövs för sitt arbete vid Uppsala universitet eller i samverkan med Uppsala universitet.

Rätt till registerutdrag och rättelse av personuppgifter

Personuppgifter hanterade i Inspera rättas automatiskt baserat på personuppgifterna som överförs från Uppsala universitets katalog- och behörighetssystem (AKKA).
För att beställa registerutdrag, kontakta dataskyddsombud@uu.se.

Du har rätt att begära ett registerutdrag för att kunna kontrollera vilken information som finns registrerad om dig. Läs mer om dina rättigheter och hur vi hanterar personuppgifter vid universitet.

Rensning av personuppgifter

På grund av att examination är myndighetsutövning har du inte rätt att bli glömd i Inspera.

Personuppgiftsansvarig

Personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter är Uppsala universitet och Inspera är Personuppgiftsbiträde. Den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter i Inspera är myndighetsutövning.

Har du frågor om hur personuppgifter hanteras inom tjänsten tag kontakt med dataskyddsombud@uu.se.

Tjänsteleverantör

Uppsala universitet
751 05 Uppsala
Sverige

Kontaktperson för tjänsten: itsupport@uu.se
Tjänsteleverantörens jurisdiktion: Irland

GÉANT Data Protection Code of Conduct

Denna tjänst följer det internationella ramverket GÉANT Data Protection Code of Conduct för överföring av personuppgifter från identitetsutfärdare till tjänsten. Ramverket är avsett för tjänster i Sverige, EU och EES som används inom forskning och högre utbildning.