Hantering av personuppgifter för användarkonton

För att hantera aktivering och lösenordsåterställning för användarkonton vid Uppsala universitet lagrar vi information när du loggar in. I samband med inloggning behandlas ett antal olika personuppgifter om dig. Dessa är:

• eduPersonPrincipalName: unik identifierare från federerad inloggning (t ex Gemensam webbinloggning vid Uppsala universitet), i de fall du själv väljer att använda sådan inloggning (i tjänsten benämnd "Single SignOn")
  • eduPersonAssurance (för att definera kontots tillitsnivå)
  • Uid (användarnamn)
  • Förnamn
  • Efternamn
  • e-postadress
  • norEduPersonNIN (personnummer)
  • employeeType (används för att definiera kontotyp)

Namn, personnummer och e-postadress lämnas aldrig ut till tredje part eller tredje land då tjänsten och supportärenden hanteras inom Uppsala universitet.

Du har rätt att begära ett registerutdrag för att kunna kontrollera vilken information som finns registrerad om dig. Personuppgifterna bevaras tills personuppgiftsbiträdesavtalet upphör.

Läs mer om dina rättigheter och hur vi hanterar personuppgifter vid universitet.

Personuppgiftsansvarig och tjänsteleverantör är:
Uppsala universitet
751 05 Uppsala
Sverige

Kontaktperson för systemet:
Yasmin Helmersson
yasmin.helmersson@uu.se

Tjänsteleverantörens jurisdiktion:
Uppsala, Sverige

Tjänsten följer EU:s dataskyddsdirektiv i enlighet med GÉANT Data Protection Code of Conduct.