Riktlinjer för uppdragsforskning vid Uppsala universitet

Publicering

Forskare vid Uppsala universitet ska kunna publicera resultat de själva är upphovsmän till. Detta gäller oavsett vem som finansierat forskningen eller slutligen äger resultaten.

Endast i undantagsfall kan forskningsuppdrag accepteras som kan få till följd att universitetet tvingas hemlighålla forskningsresultat och då endast om det finns starka vetenskapliga skäl för att ändå genomföra uppdraget. Sådana forskningsuppdrag ska godkännas i varje enskilt fall av universitetsdirektören efter särskild föredragning.

Uppsala universitet och dess motpart/er kan avtala om att publicering av resultat (i vilket här inräknas alla former av akademiskt offentliggörande av resultat, såsom även "papers" vid vetenskapliga konferenser) ska föregås av förhandsgranskning. Syftet med detta är dels att möjliggöra för motparten/erna att undanta egen konfidentiell information från publikationen, dels att medge motparten/erna tid för att immaterialrättsligt skydda egna resultat. Tidsperioder för förhandsgranskning samt för hur länge en publikation kan fördröjas för sökande av immaterialrättsligt skydd ska vara rimliga och reglerade i avtal mellan Uppsala universitet och motparten/erna. Vad som får anses rimligt i detta avseende kan skilja mellan olika vetenskapsområden men får vanligen anses vara 30 respektive ytterligare 60/90 dagar.

Äganderätt

Den eller de parter som har skapat ett resultat äger resultatet med beaktande av det s k lärarundantaget och dess tillämpning vid Uppsala universitet. Endast vid av Uppsala universitets uppdragsgivares fullfinansierade forskning (uppdragsforskning) kan äganderätten till resultat avtalas övergå till uppdragsgivaren som en direkt följd av uppdraget. Uppdraget är fullfinansierat om uppdragsgivaren ersätter såväl direkta som indirekta kostnader vid Uppsala universitet. Oavsett vem som slutgiltigt äger resultaten äger alltid Uppsala universitet och den enskilda forskaren kostnadsfritt använda resultatet för vidare forskning och undervisning.

Äganderätten till information soln part delger annan part inom samverkan och som inte utgör resultat (bakgrundsinformation) påverkas inte av samverkan. Uppsala universitet och dess motpart/er kan avtala om rätt för part att använda annan parts bakgrundsinformation för att kunna utföra sin del av arbetet i projektet samt för att kunna utnyttja egna resultat.

Konfidentiell information

Konfidentiell information är sådan information av förtrolig natur som delges part av en annan part och som angivits som konfidentiell. Uppsala universitets forskningsresultat är inte konfidentiell information. Forskningsresultaten ska inte offentliggöras på annat sätt än i enlighet med principer för publicering (se ovan l , publicering).

Under inga omständigheter är part skyldig att hemlighålla information som parten direkt eller indirekt enligt lag måste avslöja.

Det ska framgå av avtalet hur part meddelar att dennes information är konfidentiell.

Ekonomiskt ansvar

Uppsala universitet medger inte ekonomiskt ansvar för indirekt skada som följd av projektet. Ansvaret ska alltid begränsas beloppsmässigt. Ekonomiskt ansvar utöver skadeståndsansvar accepteras inte.