Så aktiverar du till självstyrt lärande

Vill du som lärare använda video i din undervisning och skapa mer aktiva och engagerade studenter? Då är den här modellen rätt för dig.

Med video kan du förklara kunskapsprocesser, presentera modeller och ge instruktioner, men även visualisera situationer, miljöer eller förmedla känslor. Oavsett vilket syfte din video har kan den här fem-delade modellen, baserad på teorier om självstyrt lärande, användas som ett pedagogiskt verktyg. Modellen är utformad för att motivera och engagera studenterna, vilket hjälper dem att ta nästa steg i sitt lärande. Nedan följer en detaljerad steg-för-steg-beskrivning som guidar dig och ger information kring varje del, samt vad som behöver förberedas för att du ska kunna använda modellen direkt i din undervisning.

Modellen bygger på:

Pedagogiska ramverk

Filmens pedagogiska ramverk

• manuset bygger på ämnesdidaktisk evidens och följer tänkt lärandemål och utfall (kursmål)
  • kontextuella faktorer, till exempel autenticitet i primär- och biaspekter (Sailer, et. al, 2021)

I det första steget informerar du studenten om vad det är för uppgift hen har framför sig. Det skapar förutsättningar för studenten att planera sitt eget lärande. Lägg informationen i nära anslutning till eller i filmen.

• Vad är det för video? (föreläsning, instruktion etc.)
  • Vad är syftet och tänkt lärandeutfall? Vad är det studenten ska lära sig, få med sig?
  • Hur lång tid tar uppgiften att genomföra? (se filmen och genomföra uppgiften)
  • Hur ska studenten använda materialet i vidare studier? (underlag till examination, grupparbete, klinisk träning, nya moment etc.)

Formulera frågor som studenten ska svara på innan hen ser på filmen:

• Vad vill du lära dig inom givet område?
  • Vad är viktigt att tänka på inom givet område?
  • Gör din egen planering inom givet område.

Uppmuntra studenten till att tänka, skriva ner, diskutera, planera, formulera, praktisera etc.

Skriv manus utifrån ämnes didaktisk evidens och tänkt lärandemål och utfall, (kursmål). Bildspråket ska överensstämma med vad du vill att studenterna ska lära sig och att videon är autentisk t ex hygien, ergonomi och handgrepp är korrekta. Vill du dessutom skapa en aktiv tittare när videon spelas kan du bygga in ytterligare aktiva moment, t ex frågor, pauser och MCQ.

Tänk på att eventuell speakertext kan genereras som en sammanhållen text och kan då uppfattas som ett vetenskapligt underlag eller tydliggöra beprövad erfarenhet.

Ställ frågor i slutet av filmen. Genom att göra det knyter du an till den egna planering som gjordes innan och skapar du förutsättningar för studenten att återkoppla till själv.

• Var det något som skiljde din planering mot det som visades eller framkom i filmen?
  • Vad var bra gjort?
  • Vad kunde ha gjorts annorlunda?
  • Vad tar du med dig till nästa tillfälle?

Genom att ställa frågor som uppmanar till aktivitet ökar du studentens motivation till vidare lärande.

• Hur kan du använda detta i dina fortsatta studier?
  • Vart är du på väg härnäst?
  • Vilka aktiviteter behöver du planera för för att utvecklas inom området?

Med film kan vi visa kunskapsprocesser, modeller, händelseförlopp eller instruktioner. Vi kan skildra miljöer, människor, situationer, kommunikation för att skapa upplevelser och förmedla känslor.

Med film kan vi rikta fokus på olika saker genom att ändra på ljudet (vad ska höras och vad inte höras) eller lägga till ljud. Vi kan variera bilden (mörk, ljus, helbild, halvbild, närbild). Vi kan kontrollera tiden (något kan gå långsammare eller snabbare) eller klippa i tiden. Vi kan även påverka rummet, exempelvis förflytta oss geografiskt, historiskt eller till framtiden.

Det bygger på att studenterna själv tar ansvar för sitt eget lärande genom att de tar initiativ till lärande, identifierar sina inlärningsbehov och skapar inlärningsmål. Studenterna stöds i processen genom bland annat självreflektion där de själva kan identifiera resurser för lärande, tillämpa adekvata lärandestrategier och utvärdera sina lärandeutfall.

Sammanfattningsvis kan studenterna ta ansvar, utvärdera och reflektera över sitt lärande och kan på så sätt identifiera kunskapsnivå, behov av ytterligare kunskap och områden som de behöver träna vidare på.