José från Mexico: ”Fantastiskt att få vara med i labbet”

José Ramón Bárcenas Walls, stipendiat från Monterrey i Mexico, drömmer om att bli forskningschef på ett life-science-företag

Hallå där... José Ramón Bárcenas Walls, stipendiat från Monterrey i Mexico, som går andra terminen på masterprogrammet i molekylär medicin. Hur kändes det att komma till Uppsala?

– Mina första intryck var att det är så vackert i och omkring Uppsala. Naturen skiljer sig mycket från den mexikanska. Skogen, träden… Det var överväldigande att komma hit på sommaren när allt var grönt. Jag tycker också om att så många cyklar, även äldre och att det finns bra cykelbanor för cyklister och gångvägar för gående.

Vad har du lärt dig och upplevt så här långt?
– Jag har just avslutat min favoritkurs, genomisk och epigenomisk medicin. Att förstå de molekylära orsakerna till olika sjukdomar är mitt stora intresse. Det var fantastiskt att få vara med i labbet och assistera kring pågående forskningsprojekt och implementera chipteknik i cancerceller. En sak jag blivit mycket bättre på är att prata bättre engelska. Det är inte så vanligt i Mexico. Det har varit väldigt nyttigt att göra presentationer inför min grupp och lärare.

Hur har du upplevt studentlivet vid sidan om studierna?
– Den första terminen hade jag inte så mycket tid till det, det var hårt arbete. Nu känner jag mig lugnare och har börjat gå till gymmet och spela squash och badminton med mina vänner. Nationerna spelar en stor roll för det aktiva studentlivet i Uppsala. Det är billigare och trevligare än att gå ut på vanliga restauranger. En av de bästa sakerna är att umgänget är så internationellt. Vi är 25 studenter från olika delar av världen. Många av oss pratar inte engelska som modersmål, men vi måste ändå kommunicera och lär oss mycket om varandra. Vi befinner oss utomlands bortom familj, vänner och en bekväm verklighet, det för oss samman.

Hur ser dina planer ut framöver?
– Eftersom jag är stipendiat kommer jag att återvända till mitt forskningscenter i Mexico, Centro de Investigación y Desarrollo en Ciencias de la Salud, CIDICS, och arbeta där under en tid. Självklart vill jag fortsätta med forskning och så småningom skriva min avhandling inom molekylär medicin. Min dröm är att bli forskningschef på ett life-science-företag. Varför inte i Uppsala?

Fakta:

Höstterminen 2017 antogs 1 682 studenter till internationella masterprogram vid Uppsala universitet. Av dem kommer 1 047 från länder utanför EU/EES och Schweiz.

Henrik Möller