Nguyen från Vietnam: ”Jag är glad att jag valde Uppsala”

Nguyen Ha studerade internationella relationer i Japan när hon av en slump kom i kontakt med Sverige

Hallå där.... Nguyen Ha, stipendiat från Vietnam, som går andra terminen på masterprogrammet i freds- och konfliktvetenskap. Varför valde du just Uppsala universitet?

– Jag studerade internationella relationer i Japan och kom av en slump i kontakt med Sverige, när jag representerade landet i ett rollspel om FN. Sedan skrev jag en uppsats om den svenska humanitära interventionen i Namibia. Det fick mig att undersöka möjligheten att studera vidare i landet, det ena ledde till det andra och till sist hamnade jag i Uppsala.

Vad tycker du om utbildningen så här långt?
– Svensk utbildning är väldigt olik den jag upplevde i Japan. Vid mitt tidigare universitet följde utbildningen en amerikansk ”liberal arts”-modell. Studenter hade flera kurser parallellt under terminen. Jag tycker att detta tillät oss att utforska våra intressen, men mesta delen av tiden kunde vi inte gå på djupet på grund av begränsad tid. Den svenska modellen med en kurs i taget var ny för mig och jag lär mig så mycket mer om specifika ämnen.

– På utbildningen är vi 45 studenter och hälften av oss kommer inte från Sverige. Dessutom har vi olika yrkesbakgrund, vilket är uppfriskande och väldigt intressant.

Och vad har du fått ut av studentlivet?
– Studentlivet var viktigt under min grundutbildning, så jag är glad att jag valde Uppsala. Bortsett från studentnationerna, är det alltid många aktiviteter på gång vid olika campus. Jag har till och med hört några av mina vänner säga att de har svårt att hålla reda på allt de vill göra. Jag tror inte det är så vanligt vid andra universitet, där inte mycket händer vid sidan av studierna.

– Jag gillar att gå på guasque på nationerna, någon gång ibland. Det är verkligen intressant att lära sig mer om traditionerna. Till exempel ”Gåsmiddagen”, det är intressant både vilken mat de serverar och historien bakom.

Vad ska du göra sedan?
– Min plan är att fortsätta med forskarutbildning och doktorsexamen, men jag vet inte var än. Förmodligen blir det inte i Sverige, för jag vill bredda mitt perspektiv. Masterprogrammet är väldigt bra, för vi lär oss mycket om forskning. För en del kanske det är för mycket forskning, men för mig passar det bra.

Fakta

Höstterminen 2017 antogs 1 682 studenter till internationella masterprogram vid Uppsala universitet. Av dem kommer 1 047 från länder utanför EU/EES och Schweiz.

Annica Hulth