Anders Malmberg ny ordförande i Riksbankens Jubileumsfond

Bildtext

Riksdagen har utsett nya ledamöter till styrelsen för Riksbankens Jubileumsfond. Ny ordförande för styrelsen blir Anders Malmberg, professor i ekonomisk geografi och prorektor vid Uppsala universitet.

Anders Malmberg, professor i kulturgeografi och
prorektor vid Uppsala universitet.

Flera nya ledamöter och suppleanter har utsetts till Riksbankens Jubileumsfonds styrelse.

Valet förrättades den 14 oktober i år och den nya styrelsen börjar sitt arbete den 1 november 2020.

Nya ordinarie akademiska ledamöter:

• Anders Malmberg, professor i kulturgeografi vid Uppsala universitet
  • Christoffer Edling, professor i sociologi vid Lunds universitet
  • Lynn Åkesson, professor i etnologi vid Lunds universitet, föreståndare för LU Futura

Nya suppleanter:

• Anne Grönlund, professor i sociologi, Umeå universitet
  • Camilla Serck-Hanssen, professor i filosofi vid Oslo universitet och föreståndare för CAS
  • Håkan Möller, professor i litteratur, idéhistoria och religion, Göteborgs universitet

Ny ordinarie riksdagsledamot:

• Marie-Louise Hänel Sandström (M)

Nya suppleanter:

• Mattias Karlsson (M)
  • Niklas Karlsson (S)
  • Pyry Niemi (S)

Annica Hulth

Riksbankens Jubileumsfond

Riksbankens Jubileumsfond är en privat stiftelse som stödjer forskning inom humaniora och samhällsvetenskap med över 500 miljoner kronor per år. Stiftelsens styrelse utses av riksdagen och består av 12 ledamöter: sex riksdagsledamöter, fyra personer från akademien och två med erfarenhet av finansförvaltning. Riksdagsledamöterna och universitetsrepresentanterna har personliga suppleanter.