Två projekt inom rätt och digitalisering har blivit beviljade forskningsmedel

Projektmedel har beviljats för två olika projekt:  Det ena rör digital data inom musikbranschen, det andra om automatiserat beslutsfattande inom offentlig sektor.

Projektmedel har beviljats för två olika projekt: Det ena rör digital data inom musikbranschen, det andra om automatiserat beslutsfattande inom offentlig sektor.

Forskningsmedel är beviljade för två olika projekt: ett Wallenbergprojekt om hur den föreslagna europeiska dataakten kan komma att påverka den svenska musikbranschen, samt ett projekt om automatiserat beslutsfattande i offentligheten: ”Framtida utmaningar i Norden”.

Katja de Vries

Katja de Vries, biträdande universitetslektor i offentlig rätt vid Juridiska institutionen, och André Holzapfel, docent i medieteknik och interaktionsdesign på KTH, har fått finansiering genom WASP-HS utlysningen Networking Excellence Between Universities som främjar nätverkskvalitet mellan olika universitet. Projektet, som sträcker sig mellan 2023-2025, ger ett empiriskt perspektiv på utmaningar och möjligheter med den förslagna europeiska dataakten för små och medelstora företag i den svenska kreativa industrin.

Katja de Vries har även beviljats medel för projektet The Automated Administration (ADM-Gov) med Stefan Larsson, forskare vid Lunds universitet och forskningsledare i WASP-HS, som huvudsökande och Katja som medsökande. Projektet handlar om styrning av automatiserat beslutsfattande i den offentliga sektorn och sträcker sig mellan åren 2022 – 2026.

Elisabeth Hoff