Forskningsprojektet DIGI-GUARD

EU-projektet DIGI-GUARD är ett samarbete inom processrätt som syftar till att finna lösningar på problem som medlemsstaterna står inför i och med samhällets pågående digitalisering.

EU-projektet DIGI-GUARD är ett samarbete inom processrätt samt internationell privat- och processrätt mellan elva forskningsinstitutioner i sju olika EU-medlemsstater.

Projektet, vars fulla titel är Digital Communication and Safeguarding the Parties’ Rights: Challenges for the European Civil Procedure, finansieras av EU och pågår i två år med start i juni 2022. Professor Eric Bylander och docent Marie Linton representerar Uppsala universitet som experter inom sina respektive rättsvetenskapliga områden.

Projektet syftar till att finna lösningar på vissa av de problem som medlemsstaterna står inför i och med samhällets pågående digitalisering. digitalisering. Forskningsprojektet behandlar delgivning och bevisupptagning med särskilt fokus på olika former av kommunikation och informationsutbyte i såväl gränsöverskridande som nationella fall. En av de ställda frågorna är hur tekniska lösningar ska utformas för att säkerställa parternas rättigheter, såsom rätten att bli hörd, rätten till effektiva rättsmedel och rätten till privatliv, men också rätten till en

kostnadseffektiv process och frågor om dataskydd. Projektet är tvärvetenskapligt och engagerar såväl forskare som yrkesverksamma.

Projektledare: Eric Bylander och Marie Linton
Tidsperiod: 1 juni 2022–31 maj 2024