Att skydda den akademiska friheten

Maria Refors Legge har fått anslag för ett forskningsprojekt om den akademiska friheten och dess rättsliga skydd.

Maria Refors Legge beviljas ca 1,6 miljoner kronor av Stiftelsen för Rättsvetenskaplig forskning för ett forskningsprojekt om akademisk frihet och rättsligt skydd.

Maria Refors Legge
Foto: Knut Capra Pedersen

Juris doktorn i offentlig rätt Maria Refors Legge har tidigare varit verksam som lärare vid Juridiska fakulteten vid Stockholms universitet, där hon disputerade 2021, och som adjunkt i rättsvetenskap vid Juridiska fakulteten i Uppsala. Nu är hon tillbaka i Uppsala med projektfinansiering för en tvåårig postdoktjänst.

I det aktuella projektet Akademisk frihet, vetenskapliga ideal och det rättsliga skyddet mot diskriminering och kränkande behandling vid svenska universitet ska Maria analysera det rättsliga skyddet för den akademiska friheten i förhållande till andra skyddslagstiftningar som arbetsmiljölagen och diskrimineringslagen. Rapporter indikerar att personer som deltar i den offentliga debatten och engagerar sig i samhällsfrågor utsätts för hat, hot och trakasserier. Denna utsatthet drabbar många som har en offentlig persona, t.ex. kändisar, journalister och politiker, men den drabbar även ”vanliga människor” som forskare och lärare. Exempel på utsatthet har rapporterats för personer som forskar om vaccin, personer som bedriver genusvetenskaplig forskning och personer som forskar om invandring. Exempel finns även i form av forskare som rapporterat att de utsatts för s.k. ”cancel culture” på grund av ordval eller referenser som deras studenter uppfattat som kränkande eller diskriminerande. Utgångspunkten för projektet är att intolerans och påtryckningar med syfte att tysta forskningsresultat och vetenskapliga resonemang utgör ett särskilt hot mot den akademiska professionen.

Det aktuella forskningsinitiativ syftar till att ge en kritisk analys av den akademiska professionens roll och situation samt det rättsliga skydd av akademisk frihet som finns i Sverige idag i förhållande till andra samhällsintressen och mänskliga rättigheter. Forskningen har som mål att öka kunskapen om de institutionella skyddsåtgärderna och gränserna för den akademiska friheten i Sverige.

Det tvååriga projektet påbörjas i slutet av 2023 eller början av 2024.

Maria Cicilaki