Asiatiska tigermyggan på väg till Sverige

Mygga med ränder på kroppen

Asiatisk tygermygga är en av världens mest invasiva myggarter. Den kännetecknas av svart-vit randiga ben och ett vitt band på ryggen. Foto: Getty Images

Ett myggbett i Sverige ger ofta inte mer besvär än klåda men nu varnar forskare för att den asiatiska tigermyggan som bland annat kan sprida Zika-viruset kan vara på väg till Sverige. För att hålla koll på dess spridning har man under sommaren tagit hjälp av en app.

Den asiatiska tigermyggan har, som det låter, sitt ursprung i Sydostasien. På senare år har den spridit sig allt längre norrut i Europa och nu verkar den också vara på väg hit. Svenska forskare koordinerar den svenska delen av appen ”Mosqutio Alert” där allmänheten kan delta i jakten på den invasiva myggarten.

Jenny Hesson är forskare vid institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi vid Uppsala universitet och en av de som arbetar med appen.

porträtt av Jenny Hesson med grönt träd i bakgrunden.

Jenny Hesson, forskare vid institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi.

Berätta om den svenska varianten av appen ”Mosquito Alert”, hur fungerar den?
– Man kan ta bilder av mygg med sin telefon och ladda upp dem till appen. Då hamnar de hos oss experter som avgör om myggan är någon av de fem arterna som kan sprida virus, så kallade vektorer, eller är nykomlingar till Europa. Man kan även rapportera myggbett. I förlängningen hoppas vi även kunna utveckla appen mot fler arter, och använda den för att till exempel ge en uppskattning av eventuella problem med översvämningsmygg som blir olidligt många.

Hur har det gått, har ni fått in några rapporter?
– Vi har fått in flera rapporter under sommaren, och med den förlängda myggsäsongen som vi har i år så har de fortsatt strömma in även nu under hösten.

Har tigermyggan kommit till Sverige ännu?
– Några enstaka observationer av tigermyggan har gjorts nu i sommar, men den är inte etablerad eller vanligt förekommande. Det är antagligen bara en tidsfråga innan den dyker upp allt oftare, framför allt i södra Sverige, där den också har chans att etablera sig.

Vad beror det på att det finns en risk nu att den är på väg till Sverige?
– Tigermyggan reser med allt från importerade växter till lastbilar, så framför allt är det en följd av ökning av globala transporter och resande. Detta i kombination med att tigermyggan är mycket anpassningsbar och har kunnat utveckla populationer som tål till exempel kallare temperaturer bättre.

Vilka åtgärder kan tas när den finns i landet?
– Vi får se om det blir några statligt insatta åtgärder, så som i många andra europeiska länder där tigermyggan nu sprider sig. I flera länder sker aktiv övervakning och bekämpning inriktad mot tigermyggans larvhabitat. I Sverige är vi några enskilda forskare som har intresset, erfarenheten och kunskapen via internationella samarbeten, men åtgärder handlar i slutändan om prioritering från myndigheter och forskningsråd.

Agnes Loman

Världens mest invasiva myggart

• Asiatisk tygermygga är en stickmygga ursprungligen från tropiska och subtropiska områden i Sydostasien. Den kännetecknas av svart-vit randiga ben och ett vitt band på ryggen.
  • Den är en av världens mest invasiva myggarter som hellre lever nära människor än i våtmarker och flyger och suger blod på dagtid. Den kan också vara spridare av flera olika virus som till exempel zika, dengue och chikungunya.
  • Det bästa sättet att skydda sig är att undvika myggbett genom att bära heltäckande ljusa kläder och använda myggmedel.