Livsstil och miljö – en grogrund för infektioner

illustration av covid 19-virus.

Med ständigt nya kontaktytor mellan människor, djur och miljö, kan virus mutera och hitta nya arter att infektera. Foto: Getty Images

FORSKARPODDEN. Vi kan vänta oss fler pandemier efter covid-19. Samtidigt kan läkemedelsrester i naturen påverka resistensutveckling hos bakterier, så att antibiotika och andra läkemedel inte fungerar. Det berättar Josef Järhult, professor i infektionssjukdomar i höstens första avsnitt av Forskarpodden.

porträtt av Josef Järhult.

Josef Järhult, professor i infektionssjukdomar. Foto: Mikael Wallerstedt

Med ständigt nya kontaktytor mellan människor, djur och miljö, kan virus mutera och hitta nya arter att infektera. Och vår moderna livsstil, djurhållningen och exploateringen av nya platser gör att det kan komma fler pandemier i framtiden.

Lyssna på avsnittet: Livsstil och miljö – en grogrund för infektioner

Är det oundvikligt med pandemier?
– Ja, det tror jag. Det tycker jag historien visar ganska tydligt. Sen är det ju en spännande fråga att fundera över när nästa pandemi kommer och det tror jag ingen vågar säga att den vet. Vi kan ändå se ganska många faktorer som gör att det kommer att bli fler pandemier. De kommer att komma oftare och oftare i vårt samhälle idag om vi jämför med hundra, tvåhundra, tusen år sedan, säger Josef Järhult

Samtidigt kan läkemedelsrester i naturen påverka resistensutveckling hos bakterier, så att antibiotika och andra läkemedel inte fungerar. För att göra något åt dessa globala problem krävs ett helhetsgrepp på vår hälsa, som forskarna kallar ”One Health”.

Annica Hulth

Forskarpodden

Forskarpodden lyssnar du på samtal om aktuell, spännande och viktig forskning. Vi möter forskare vid Uppsala universitet och pratar om vad de gör på jobbet. Vad forskar de om? Och hur kan forskningen bidra till att lösa samhällsproblem?