Stort ERC-anslag till Trolls forskning om vulkaner

Valentin Troll i röd jacka och mössa framför en vulkan som har utbrott.

Valentin Troll tilldelas ERC Synergy Grant. I forskningsprojektet kommer han tillsammans med tre andra forskare testa nya metoder för att räkna ut risken för vulkanutbrott. Foto: Privat

Kan man förutsäga risken för vulkanutbrott med hjälp av drönare och satellitanalys? Det ska Valentin Troll tillsammans med kollegor undersöka i projektet ”ROTT'N'ROCK” som nu totalt tilldelas 115 miljoner kronor från Europeiska forskningsrådet (ERC).

Trots vetenskapliga framsteg sker fortfarande oväntade och våldsamma vulkanutbrott − händelser som kan få katastrofala följder för människor och orsaka stor skada på samhälle och infrastruktur.

− I vår forskning har vi tidigare kunnat visa att vulkaner kan bli farliga på grund av en hydrotermal process där det kemiska och fysiska tillståndet hos bergarterna inuti vulkanen förändras, vilket skapar ett mjukt och instabilt inre, ett ’ruttet’ innanmäte, säger Valentin Troll professor i petrologi vid institutionen för geovetenskaper.

I projektet ROTT'N'ROCK kommer han, tillsammans med tre andra forskare i Europa, att studera de hydrotermala förändringsprocesserna närmare för att undersöka om det är möjligt att förutspå vulkanutbrott. Projektet tilldelas totalt 115 miljoner kronor av Europeiska forskningsrådet (ERC) via ett så kallat ERC Synergy Grant. 30,5 miljoner kronor av anslaget kommer gå till Uppsala universitet.

− Finansieringen gör det möjligt för oss att testa om vi på distans kan undersöka hydrotermala förändringsprocesser i aktiva vulkaner via drönare och satellitövervakning och på så sätt kunna förutsäga vulkaniska risker som hittills inte gått att förutse, säger Valentin Troll och fortsätter:

− Om det lyckas kan vi förhoppningsvis varna folk som bor i riskområden om det sker knappt märkbara förändringar inuti vulkanerna som kan göra dem instabila och leda till oväntade utbrott. Det här projektet har chans att förändra spelplanen när det kommer till hur vi förstår vulkaner och deras aktivitet på lång sikt.

ERC Synergi Grant

Anslaget syftar till att stödja en grupp om max fyra framstående forskare som vill samarbeta i ett gemensamt forskningsprojekt. I ROTT'N'ROCK kommer Valentin Troll att arbeta tillsammans med Thomas Walter, Tyskland, Mike Heap, Frankrike och Claire Harnett, Irland.