Viktigt att skilja på positiv och negativ frihet

portrait of gina gustavsson with an old painting in the background.

Det kan faktiskt kan vara en frihetshandling att hindra en vän från att dricka ett glas vin, förklarar Gina Gustavsson. Foto: Daniel Olsson

Vad menar vi egentligen när vi pratar om frihet? Är det frånvaro av tvång och hinder eller är det friheten att göra det vi innerst inne vill? Gina Gustavsson, forskare i statsvetenskap, berättar om skillnaden mellan positiv och negativ frihet.

I den här filmen förklarar Gina Gustavsson varför det faktiskt kan vara en frihetshandling att hindra en vän från att dricka ett glas vin. Och hur ordet frihet kan tolkas på olika sätt i politiken, till exempel under covid 19-pandemin i Sverige.

– Frihet är en populär, nästan förförisk term, så man kan få igenom nästan allt om man säger att det handlar om befrielse, frihet, frigörelse. Då kan det vara väldigt bra att som medborgare tänka lite kritiskt, säger Gina Gustavsson. Vilken typ av frihet handlar det om här?

FOLLOW UPPSALA UNIVERSITY ON