Företrädare för försvarsgrenar i möten med universitetet

gruppbild på Ångströmlaboratoriet

Möte på Ångströmlaboratoriet mellan forskare vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten och representanter från MSB samt FOI. Foto: Bildbyrån

Under hösten har Uppsala universitet tagit emot besök från företrädare för totalförsvaret och det militära försvaret. Förutom visningar av campusområden har presentationer hållits av forskare vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten.

Redan i våras besökte representanter för armén och flygvapnet universitetet efter en inbjudan från teknisk-naturvetenskapliga fakulteten. Under hösten har andra företrädare för Sveriges försvarsgrenar träffat forskare och representanter vid samma fakultet. Mötena har handlat om att fortsätta kommunicera och öppna för tänkbara nya samarbeten, berättar Charlotte Platzer Björkman, vicerektor vid vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap.

– Det är viktigt för oss att ha bra dialog och samverkan generellt med företag, myndigheter och organisationer. Med det stora behov av förstärkning av totalförsvaret som nu finns är det en självklarhet att vi utvecklar vår dialog även här. Vi har redan samarbeten inom forskning och utbildning och genom dialogerna ökar vi vår förståelse för vilka behov och möjligheter som finns att bredda denna samverkan.

Samarbete på ett mer strukturerat sätt

De goda samarbetsmöjligheterna betonas också av Jens Mattsson, generaldirektör för Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI. I oktober träffade han och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, representanter för teknisk-naturvetenskapliga fakulteten på Ångströmlaboratoriet.

porträtt av Jens Mattsson

Jens Mattsson, generaldirektör för Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI. Foto: Bildbyrån

FOI har redan arbetat med universitetet i olika forskningsprojekt, men Jens Mattsson ser gärna ett mer strukturerat samarbete framöver.

Vi behöver förstå framtida teknologitrender och hur utvecklingen av ny tekniker och system kan påverka försvarssektorn. Det FOI strävar efter är en sammansatt kompetens, och den finns vid den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten på ett sätt och på en nivå som är imponerande.

Mätdata av intresse för marinen

I ett möte med marinen presenterade seismolog Björn Lund vid institutionen för geovetenskaper det svenska nationella seismiska nätet som är baserat i Uppsala. Övervakningssystemet samlar in data i real-tid från bland annat 67 egna permanenta mätstationer i Sverige. Tanken är att det även skulle kunna bistå med övervakning av seismiska källor i haven runt Sverige.

Björn Lund sitter och fixar med labbutrustning

Björn Lund undersöker innanmätet på en seismisk sensor i labbet på institutionen för geovetenskaper. Foto: Mikael Wallerstedt

– Än så länge förs diskussioner med marinen bara på ett allmänt plan, säger Björn Lund. Men i framtiden finns det möjlighet att dela data på ett sätt som skulle kunna vara värdefullt för dem. Om man tittar under en längre tid så har vi mycket data som förmodligen kommer från sprängningar i Östersjön, och där skulle vi kunna hjälpa Försvarsmakten med mer information.

Nya mätmöjligheter via kabelsystem

Dagens seismiska sensorer är dock inte havsbaserade utan återfinns bara på land. Men lösningen kan ligga i en ny teknik, enligt Björn Lund.

– Vi har just nu ett forskningsprojekt där vi använder oss av en teknik som mäter reflektioner i fiberoptiska kablar. Om en sådan teknik tillämpas på kablar i havet skulle det kunna ge oss liknande information som från seismiska sensorer.

Anneli Björkman