Margot Ruschitzka ny hedersdoktor vid Uppsala universitet

porträttbild mot ljus vägg

Margot Ruschitzka uppskattar samarbetet med avdelningen för elektricitetslära: ”Uppsala universitet har imponerat på mig med sin öppna och stödjande attityd, som återspeglar den anda av samarbete och vetenskapliga framsteg som odlas vid universitet.”

Hallå där, Margot Ruschitzka, professor inom teknisk matematik och informationsteknologi vid Technische Hochschule Köln, som nu blir hedersdoktor vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten.

Gratulerar till utnämningen till hedersdoktor - vad betyder det för dig?

– Tack så mycket! Det är ett stort erkännande att bli hedersdoktor vid ett så prestigefyllt universitet som Uppsala, och ett erkännande av mina ödmjuka bidrag till vetenskapen och det djupgående samarbetet med universitetet.

Hur har ditt samarbete med Uppsala universitet sett ut?

– Jag mötte Mats Leijon (Uppsalaprofessor i elektricitetslära, reds.anm.) i Göteborg 2019 och det har sen utvecklat sig till ett produktivt samarbete. En viktig milstolpe var när vi fick möjlighet att skriva in doktorander från TH Köln vid avdelningen för ellära vid Uppsala universitet. Förra våren blev den första inskrivna doktoranden klar med sin examen. Jag har dessutom varit involverad som granskare i ansökningsprocesser vid institutionen för elektroteknik.

Du har en studiebakgrund inom såväl matematik som informationsteknik men med ett forskningsfokus inom maskinteknik. Vad fick dig intresserad av ett forskningsområde av mer tillämpad natur?

– Under universitetstiden i Aachen ägnade jag mig åt segelflygning vilket gjorde mig intresserad av aerodynamiska och tekniska aspekter. En vän rekommenderade mig att söka mig till fakulteten för maskinteknik, där jag senare tog min doktorsexamen. Där gjorde jag beräkningar och simuleringar för industrin i teoretiska och praktiska projekt, vilket lärde mig mer och mer om hur det var att arbeta inom industrin med produktutveckling.

Varför har du engagerat dig i samarbeten mellan industri, samhälle och akademi?

– Jag har alltid strävat efter att nå en balans mellan undervisning, forskning och konsultverksamhet för industrin. Dessa tre områden lär av varandra, använder varandra. Min motivation ligger i att leta efter nya arbetsmöjligheter för unga ingenjörer och lära vilka behov industrin har. Samtidigt arbetar jag med forskningsfrågor som kan bidra till innovativ och hållbar produktutveckling.

Är det någon gärning du är särskilt stolt över?

– Jag är särskilt stolt över att jag har fått vara med och bidra till samarbetet med Uppsala universitet. I Sverige finns en tradition av individuellt mentorskap och stöd under doktorandutbildningen som vi inte har i Tyskland. Att få uppleva det har inspirerat och motiverat mina doktorander.

Anneli Björkman

Ur motiveringen:

”Margot Ruschitzka har varit och är aktiv inom många olika samhällsaspekter av ingenjörsvetenskapen. Det rör sig om ekonomiska aspekter för olika organisationer, såväl som för kvinnors möjligheter inom den tyska ingenjörstunga industrin och inom akademin. Sedan en och en halv doktorandcykel har Margot Ruschitzka varit den som drivit ett intressant, unikt samarbete mellan universitet i Köln, dess CAD-CAM-centrum och Uppsala universitets avdelning för elektricitetslära. Historiskt har universitetet i Köln varit utan examinationsrätt för doktorer. Trots detta har Margot Ruschitzka valt att låta sina doktorander bli inskrivna vid Uppsala universitet och programmet elektricitetslära. Dessa har varit och är fullt finansierade av den samverkande industrin i Tyskland.”