Bissen Brainwalk bidrar till forskning om demenssjukdomar

mikroskopbild på plack i en hjärna

Amyloidplack bildas i hjärnan vid Alzheimers sjukdom. Foto: Getty Images

Insamlingsfonden Bissen Brainwalk delar ut 250 000 kr till förmån för hjärnforskningen till forskaren Greta Hultqvist vid Uppsala universitet. Hon ska testa en ny behandlingsmetod mot Alzheimers sjukdom.

– Jag är väldigt glad att få pengar från Bissen Brainwalk. Med den forskning som vi gör så vill vi utveckla ett läkemedel mot Alzheimers sjukdom som kommer ha verklig effekt för patienterna. Det har nyligen kommit ut läkemedel mot Alzheimers sjukdom som för första gången har kunnat bromsa sjukdomsförloppet men denna bromsning har hittills bara varit måttlig, säger Greta Hultqvist, forskare vid institutionen för farmaci vid Uppsala universitet.

porträtt av greta hultqvist

De nya läkemedlen binder bara till en liten andel av de amyloid-beta-klumpar som orsakar Alzheimers sjukdom. Det läkemedel som Greta Hultqvist och hennes kollegor utvecklar har en annan verkningsmekanism där den istället för att binda till klumparna bryter ner dem.

– Detta gör att alla typer av klumpar kan angripas och vi tror att detta kan göra att läkemedlet har större effekt på sjukdomen. Vi hoppas att detta kan revolutionera behandlingsmöjligheterna för patienterna i framtiden. Med de pengar vi får av Bissen Brainwalk så kan vi snabba på arbetet med att testa denna nya behandlingsmetod, säger Greta Hultqvist.

Annica Hulth

Bissen Brainwalk

Insamlingsfonden Bissen Brainwalk har till syfte att samla in pengar till hjärnforskningen samt att sprida information om och förståelse kring hjärnans alla sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar. En gång per år delas insamlade medel ut i form av forskningsanslag till olika områden inom hjärnforskningen.