Uppsala universitet på plats 11 inom hållbarhet

studenter utanför universitetshuset

Uppsala universitet rankas på 11:e plats inom hållbarhet. Foto: Mikael Wallerstedt

Uppsala universitet klättrar två steg i QS World University Rankings och hamnar på plats 103 (från förra årets plats 105). Inom hållbarhet rankas Uppsala universitet på 11 plats i världen och tillhör därmed topp 20 inom hållbarhet tillsammans med Lunds universitet på plats 8.

Det här är den 20:e upplagan av QS World University Rankings. Den internationella rankingen omfattar 1 500 institutioner på 104 platser och är den enda rankningen i sitt slag som betonar anställningsbarhet och hållbarhet.

Bland de nordiska universiteten har Sverige de högsta genomsnittliga poängen i fyra av nio indikatorer. Sverige är det enda landet i Norden som inte bara har en topp 100-placering utan två: Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) på plats 74 och Lunds universitet på plats 75. På tredje plats kommer Uppsala universitet på plats 103.

Toppresultat inom hållbarhet

Sverige är det land i Norden som rankas högst inom hållbarhet, med riktiga toppresultat inom området. Fyra av de åtta universitet som rankas är bland de 100 bästa i världen i den här mätningen, varav två är bland de 20 bästa. Uppsala universitet rankas på 11:e plats medan Lunds universitet klättrar sex placeringar till 8:e plats.

Uppsala universitet hamnar också på topp 100 inom kategorierna ”internationella lärare” (plats 99) och ” internationellt forskningsnätverk” (plats 49). Svenska universitet presterar generellt väldigt bra inom internationalisering men sämre när det gäller lärartäthet (student ratio) och arbetsgivarens anseende (employer reputation).

Uppsala universitets styrka i förhållande till andra svenska lärosäten är anseendemätningar bland akademiker, där endast Lunds universitet erhåller högre poäng, visar en analys vid planeringsavdelningen på Uppsala universitet.

MIT behåller sin förstaplats

Vilka hamnar då på topp bland världens universitet? Jo, för trettonde året i rad behåller Massachusetts Institute of Technology (MIT) sin topplacering. Imperial College London klättrar fyra placeringar till andra plats, medan University of Oxford och Harvard University ligger kvar på tredje respektive fjärde plats.

Annica Hulth

QS World University Rankings

I årets QS World University Rankings ingår 1 500 universitet i världen. I analysen har hänsyn tagits till:

• 17 miljoner forskningsartiklar
  • 176 miljoner citeringar (exkluderat självciteringar)
  • 1,9 miljoner akademiska svar
  • 660 000 svar från arbetsgivare