Gustav III:s privata arkiv räddas

Mikael Alm pekar i gammal bok.

Åtskilliga forskare och andra har läst och bläddrat i de röda läderband samlingen bands i på 1840-talet och det har satt sina spår. Foto: Marcus Holmqvist

Efter mordet på Gustav III 1792 fördes hans privata arkiv genast till Uppsala universitetsbibliotek. Arkivet som innehåller alla de brev och handlingar som kungen sparat har använts flitigt av forskare. Det har slitit hårt på de känsliga handskrifterna som riskerar att förstöras. Genom projektet Gustav’s hand konserveras och digitaliseras nu arkivet och blir tillgängligt för alla.

– När man tittar på det här arkivet så är det en verklig skatt för 1700-talsforskning. Det är en riktig pärla och ensamt i sitt slag, berättar Mikael Alm, professor i historia och projektledare för Gustav’s hand.

– Det var i väldigt dåligt skick när vi började projektet. Stora delar av samlingen var till och med spärrad för användning. Digitaliseringen handlar å ena sidan om att göra samlingen mer tillgänglig genom att den kan nås via dator. Men också att vi ska få en hållbar användning av samlingen framöver där den inte slits på samma sätt som tidigare genom att man tittar på digitala fotografier istället för på själva föremålen, säger Mikael Alm.

I filmen berättar han mer arkivet och hur arbetet med att konservera och digitalisera det går till. Hantverk och den senaste tekniken, som maskininlärning, används.

Åsa Malmberg och Marcus Holmqvist