Anhörigperspektiv i den digitala vården

äldre man sitter vid dator

Frågan är viktig eftersom det blir allt fler äldre i samhället, vilket kan innebära att vården i större utsträckning flyttas till hemmen. Foto: Getty Images

Digitalisering och ny teknik skapar fantastiska möjligheter för anhöriga att bidra till vården av våra närstående – men hur överkommer vi de hinder som finns på vägen? Det är temat för ett seminarium i Almedalen, som leds av Maria Tenje, professor och föreståndare vid MedTech Science & Innovation.

Seminariet ”Anhörigperspektiv i den digitala vården” arrangeras av MedTech Science & Innovation vid Uppsala universitet.

– Forskning vid vårt center har visat att för anhöriga till äldre är det väldigt svårt att hjälpa till inom vården, därför att så många av systemen som används är digitala, säger Maria Tenje.

Frågan är viktig eftersom det blir allt fler äldre i samhället, vilket kan innebära att vården i större utsträckning flyttas till hemmen. Då krävs digitala system som underlättar för anhöriga att hjälpa till med provtagning och rapportering.

Vid seminariet deltar en panel med anhöriga, aktörer inom vården, forskare och de som utvecklar de digitala systemen. Dessutom medverkar Anna Tenje, äldre- och socialförsäkringsminister.

– Vi vill visa beslutsfattare och politiker hur viktigt det är att samverka kring det här så att vi kan hitta lösningar, för det finns lösningar om vi drar nytta av den forskning som bedrivs, säger Maria Tenje.

Annica Hulth

Seminarium i Almedalen

Anhörigperspektiv i den digitala vården – utmaningar och möjligheter med ny medicinteknik
Arrangör: MedTech Science and Innovation Centre (MTSI), Uppsala universitet