Vårdens kompetensförsörjning vid ett vägskäl

Del av läkarklädd överkropp med korsade armar hållandes ett stetoskop.

Mer välutbildad och kvalificerad personal behövs inom vården, men allt färre söker till vårdutbildningarna. Foto: Getty Images

Behovet av välutbildad och kompetent personal inom hälso- och sjukvården kommer att öka de närmaste decennierna. Men hur ska kompetensförsörjningen lösas? Det diskuteras i panelsamtalet "Från ord till handling - vårdkompetensförsörjning vid ett vägskäl" som Uppsala universitet arrangerar i Almedalen.

Under evenemanget kommer Ann-Marie Wennberg Larkö, ordförande i nationella vårdkompetensrådet att presentera förslaget till nationell plan för hälso- och sjukvårdens kompetensförsörjning som rådet i slutet av maj lämnade som slutrapport till regeringen. Efter presentationen kommer de framtida utmaningarna för att säkra vårdkompetensförsörjningen inom vården att diskuteras i ett panelsamtal mellan företrädare för akademi, hälso- och sjukvården och politiken.

– Vi har stora utmaningar med en åldrande befolkning och med medicinska framsteg och förbättringar där vi kan göra mycket mer. Det kräver mer personal som är välutbildad och kan sin sak. Samtidigt har vi vikande studentunderlag. Vi har en ökande konkurrenssituation från andra ämnesområden och behov i samhället. Vi behöver innovativa sätt att arbeta. Vi behöver förändrade rutiner, förändrade förutsättningar och så vidare, säger Mats Målqvist, professor i global hälsa och kontaktperson för evenemanget.

Åsa Malmberg och Daniel Olsson

Fakta om evenemanget:

Evenemangets namn: Från ord till handling - vårdkompetensförsörjning vid ett vägskäl
Arrangör: Uppsala universitet
Tid: 28 juni klockan 11:30 - 12:30
Plats: D-huset, Uppsala universitet, Kaserngatan 1, "Torget"

Läs mer om evenemanget