Demokratitrender i världen under supervalåret 2024

hand som lämnar in valkuvert

Antalet länder som är demokratiska och antalet människor som lever i demokratier har minskat ganska dramatiskt. Foto: Getty Images

År 2024 går rekord många människor till val. Men demokratin tappar mark, även i en del etablerade demokratier. Hur ser framtiden ut? Det diskuteras vid ett av Uppsala universitets seminarier i Almedalen, i samarbete med V-Dem Institutet vid Göteborgs universitet.

Vid seminariet medverkar Magnus Öberg, föreståndare för Uppsala konfliktdataprogram (UCDP) vid Uppsala universitet och Lisa Gastaldi, dataanalytiker och forskningssamordnare vid V-Dem Institute och Demscore, Göteborgs universitet.

– Vi ska prata om demokratiutvecklingen i världen och det faktum att den har gått åt fel håll de senaste 25 åren. Antalet länder som är demokratiska och antalet människor som lever i demokratier har minskat ganska dramatiskt. Även en del etablerade demokratier har rört sig i fel riktning, säger Magnus Öberg.

Utvecklingen är oroande, inte minst i ett starkt polariserat USA som går till val 2024. Vid seminariet presenteras omvärldsläget och sedan följer en diskussion om framtiden.

Annica Hulth

Seminarium i Almedalen

Hur ser demokratitrenderna i världen ut supervalåret 2024? Hur påverkar polarisering utvecklingen?
Arrangör: Uppsala universitet
Tid: 27 juni kl 10:00 - 11:00
Plats: D-huset, Uppsala universitet, Kaserngatan 1, "D-huset, plan 1 "Torget""

Länk till seminariet