Två viktiga seminarier om universitetens roll i Sverige

rektor utanför Segerstedthuset

Anders Hagfeldt, rektor vid Uppsala universitet, bjuder in till två högaktuella seminarier under Almedalsveckan. Foto: Mikael Wallerstedt

Under Almedalsveckan arrangerar Uppsala universitet två seminarier som står mitt i debatten om universitetens roll i Sverige. Det handlar om hur Sverige kan bli världsledande som forskningsnation och om studentprotester som en del av det politiska samtalet.

Anders Hagfeldt, rektor vid Uppsala universitet, bjuder in till två högaktuella seminarier under Almedalsveckan. De är öppna för alla som vill delta och den som inte är på plats i Almedalen kan följa diskussionerna online.

Seminariet Bra, bättre, Sverige – så blir vi världsledande inom forskning handlar om hur Sverige ska kunna vara en världsledande forskningsnation. Är svensk forskning tillräckligt bra? Om inte – vad krävs av lärosätena, politikerna, näringslivet för att vi ska bli världsledande?

I panelsamtalet deltar Anders Hagfeldt, rektor vid Uppsala universitet och Erik Renström, rektor vid Lunds universitet samt Bertil Andersson, tidigare rektor vid Linköpings universitet samt Nanyang Technological University. Vidare deltar politikerna Gunilla Svantorp och Marie-Louise Hänel Sandström samt Katarina Bjelke, generaldirektör vid Vetenskapsrådet.

Studentaktivism på universitetscampus

Seminariet Demonstrationer eller seminarier? Om studentaktivism och demokrati vid universiteten tar upp den senaste tidens propalestinska studentprotester vid lärosäten i Sverige. Universitet ska vara öppna platser för demokratiska samtal, men var går gränserna för de samtalen? Hur ska vi se på studentaktivism och politiska ställningstaganden på universitetscampus?

– Frågan är viktig för att vi ska kunna förstå vad som händer på våra universitetscampus just nu, både här i Sverige men också på många andra ställen, och varför det är så svårt att enas om vad som är rätt och fel. Snarare än att döma, behöver vi öka kunskapen om grunderna och principerna för demokratiska samtal och vilken roll universiteten och den högre utbildningen har, och kan ha, i sådana samtal. Detta är viktigt för att utveckla den högre utbildningen och dess förmåga att utveckla och ta tillvara studenternas engagemang och kunskap, säger Linda Wedlin, professor i företagsekonomi och programchef för forskningsprogrammet Demokrati och högre utbildning vid Uppsala universitet.

Hon deltar i panelsamtalet tillsammans med Anders Hagfeldt, rektor vid Uppsala universitet och Jimmie Kristensson, vicerektor vid Lunds universitet. I samtalet deltar också Ylva Bergström, docent i utbildningssociologi vid Uppsala universitet och Klara Dryselius, vice ordförande vid Sveriges förenade studentkårer. Johannes Hylander är moderator.

Annica Hulth

Seminarier i Almedalen

Bra, bättre, Sverige – så blir vi världsledande inom forskning

Arrangör: Uppsala universitet, Lunds universitet