Bengt Gustafsson får årets Disapris

Bildtext

Bengt Gustafsson, professor emeritus i teoretisk astrofysik vid Uppsala universitet, får året Disapris. Han får priset för sin förmåga att ”göra det till synes obegripliga begripligt”.

Motivering för 2016 års pris:

”Bengt Gustafsson tilldelas 2016 års Disapris för sin förmåga att göra det till synes obegripliga begripligt. Hans bok Svarta hål med dess utsökta metaforer och pedagogiska piruetter bjuder in till en underhållande – och bildande – upptäckts¬färd genom vetenskapshistorien från Newton till Einstein till dagsaktuell astrofysik, hela tiden med universums svarta hål i fokus.”

Bengt Gustafsson är professor emeritus i teoretisk astrofysik vid Uppsala universitet. I sin forskning har han främst ägnat sig åt teoretiska modeller för stjärnornas atmosfärer och kemisk analys av stjärnor. Han har också varit verksam inom forskningsetiska frågor, både nationellt och internationellt liksom med miljö- och utvecklingsfrågor inom universitetet. Han är ledamot av Kungliga Vetenskapsakademien och har varit en av regeringens vetenskapliga rådgivare.

Han är också mycket intresserad av livsåskådningsfrågor. Bland annat har han medverkat i Sveriges radios Tankar för dagen och Filosofiska rummet. Under förra året sändes radioprogramserien Sfärernas musik där han utforskade sambandet mellan himlakroppar och harmoni och spelade musik. Sedan år 2000 är han teologie hedersdoktor vid Uppsala universitet.

Bengt Gustafsson har också fått en himlakropp uppkallad efter sig, asteroiden 5498 Gustafsson.

Disapriset delades traditionsenligt ut under Uppsalas kulturnatt på Studentbokhandeln.

Om Disapriset:
Disapriset instiftades av Uppsala universitet och Studentbokhandeln i Uppsala för att främja populärvetenskapligt författande och delades ut för första gången 2001. Prissumman är på 25 000 kronor. Priset är uppkallat efter en fornnordisk mytologisk kvinnogestalt, Disa, vars klokhet gjorde henne till drottning. Enligt statuterna ska Disapristagaren företrädesvis ha anknytning till Uppsala. Pristagaren utses av en jury med sju medlemmar, där föregående års vinnare ingår.

Linda Koffmar