Nermina Saracevic tilldelades Global Swede-diplom

Bildtext

Tisdagen den 8 maj fick Nermina Saracevic motta Global Swede Award 2018 som Uppsala universitets representant vid en ceremoni arrangerad av Utrikesdepartementet. Nermina Saracevic studerar på masterprogrammet i vindkraftsprojektering vid institutionen för geovetenskaper.

EU- och handelsminister Ann Linde, Svenska institutets generaldirektör Annika Rembe och UD:s enhetschef för främjande och hållbart företagande Camilla Melander, uppmärksammade under ceremonin internationella högskolestudenter som utbildat sig i Sverige. Diplom delades ut till ett 20-tal studenter från 17 länder runt om i världen. Studenterna har utmärkt sig inom områden nära relaterade till innovation och entreprenörskap och visat att de är goda representanter för sitt eget land såväl som för Sverige.

Global Swede-priset ingår i en långsiktig vision för att bygga och stärka relationer med internationella studenter i Sverige. I 7 år har utmärkelsen presenterats av Näringsdepartementet och Utrikesdepartementet, i samarbete med Svenska institutet. Målet är att skapa ett nätverk för att främja svenskt handel och gynna internationellt och multikulturellt samarbete.

Nermina Saracevic nominerades av Uppsala universitet. Hon är från Bosnien och Hercegovina och studerar på masterprogrammet i vindkraftsprojektering vid institutionen för geovetenskaper. Hon har sedan tidigare en B.Sc. i statsvetenskap och ekonomi (Cairo University) för vilken hon fick ett toppbetyg och en MA i utveckling och internationellt samarbete (Bologna University).

Under de senaste 10 åren har hon varit anställd vid direktoratet för europeisk integration som avdelningschef för EU:s nationella biståndsprogram. Hennes yrkeserfarenhet är nära kopplad till Bosnien - Hercegovinas anslutning till EU och till socioekonomiska utvecklingen i landet, vilket resulterar i flera publicerade artiklar inom statsvetenskapsområdet. Dessutom har hon kontinuerligt varit engagerad i att främja internationellt samarbete genom olika program, såsom gemenskapsförbundet vid Tyska federala ministeriet för ekonomi och energi och hos Europeiska investeringsbanken. Hon arbetade också för den kvinnliga ickestatliga organisationen BISER.

Hennes passion för förnybar energi gjorde att hon lämnade sin avancerade karriär för att studera Wind Power Project Management, med stöd av Uppsala universitets IPK-stipendium. Förutom att vara en utmärkt student, värderar hennes studiekamrater hennes positiva och hjälpsamma natur väldigt högt. På konferenser och som gästtalare och som alumn har hon visat sig vara utåtriktad och en bra nätverkare. Hon talar sex språk och trivs i mångkulturella miljöer.

UD:s pressmeddelande om Global Swede 2018