Här skapas ECHO-zoner – i ett pilotprojekt

Bildtext

Hallå där Peter Bergsten, professor i medicinsk cellbiologi, särskilt experimentell diabetesforskning, vid institutionen för cellbiologi och institutionen för kvinnors och barns hälsa, Uppsala universitet. Du forskar brett och på tre olika nivåer – från molekyler till samhälle, berätta!

Peter Bergsten är professor i medicinsk cell-
biologi och forskar brett om fetma.
Foto: Mikael Wallerstedt

– Vid Akademiska barnsjukhuset tar vi emot barn med kraftig övervikt och fetma. Där har vi möjlighet att i mera detalj undersöka dem och pröva nya behandlingar som tagits fram för denna patientgrupp.

– På BMC studerar vi på cell- och molekylnivå bakomliggande orsakssammanhang för att få mer kunskap om vilka faktorer som ligger bakom fetma och relaterade sjukdomar, som typ 2 diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

– Sedan en tid forskar vi också om hur ett samhälle skulle kunna vara organiserat för att främja hälsa och undvika ohälsa bland barn.

Hur började samarbetet med Sydafrika?
– Den internationella konferensen ”Uppsala Health Summit” fokuserade 2016 på orsaker till barnfetma. Vi hade bjudit in en person från Sydafrika att delta. Därefter spann vi vidare på våra kontakter, vilket landade i att vi ingår i projektet Sasuf, som ger ytterligare energi åt samarbetet.

– Det som exempelvis min sydafrikanska kollega Zoleka Soji kan bidra med är inte minst det sociala perspektivet på ett svårt hälsoproblem, i en kontext som är annorlunda än vår. Vi har ju, precis som Sydafrika, stora problem med att fetma och hälsa håller på att bli en klassfråga, precis som i Sydafrika. Vi har alltså mycket att lära av varandra, även om samhällena ser olika ut.

Vad är nästa steg?
– Vårt mål är att utveckla så kallade ECHO-zoner (Ending ChildHood Obesity) i Sverige, som bland annat har inspirerats av det arbete som sker i Sydafrikas ”communities”. Våra ”communities” är dock mer avgränsade till ett geografiskt område, en ort eller stadsdel. Vi planerar att starta pilotprojekt med ECHO-zoner i Tierp, Värnamo och på Gotland.

– Det handlar om att förändra samhället på ett sätt där barnen och deras familjer deltar men också politiker, företag och andra aktörer ingår. Vi forskare fokuserar på att samla information under denna process. Från informationen vill vi ta reda på vad i förändringsarbetet som är viktigt för att skapa en sund och hälsosam närmiljö för barnen.

Läs också:

Fetma – ett växande problem både i Sydafrika och i Sverige

Fakta:

• Vart femte barn i Sverige har övervikt. Det är tio gånger fler än för en generation sedan.
  • Två av tre svenska skolbarn ligger inom WHO:s kategori ”fysiskt inaktiva” – därigenom placerar sig Sverige bland Europas mest inaktiva.

The South Africa – Sweden University Forum (Sasuf)
Ett internationellt samarbete mellan 23 sydafrikanska universitet och sju svenska lärosäten, där Uppsala universitet är koordinator. Projektet pågår till och med 2020 med syfte att utveckla forskningssamarbeten och stödja yngre forskare. Ramen för samarbetet är FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling inom sex olika forskningsområden.

Samarbetet invigdes med en stor konferens i Sydafrika i maj 2018, där omkring tusen forskare, finansiärer, beslutsfattare och andra aktörer deltog i seminarier runtom i landet.

Gunilla Sthyr