Idrott och studier kan berika varandra

Johanna Heldin går termin nio på Läkarprogrammet och tränar och tävlar på elitnivå i curling. ” Det är skönt att ha flera saker att fokusera på.”

Går det att elitsatsa och studera samtidigt? Vi frågade Uppsalastudenterna Lina Sjöberg, världsmästare i dubbel-mini-trampolin, och Johanna Heldin, som vunnit EM-guld i curling. Svaret är ja, även om det krävs en hel del planering och eget driv.

Lina Sjöberg går termin 8 på Juristprogrammet och är världsmästare i dubbel-mini-trampolin (DMT). Hon är också den första, och hittills enda, kvinnan i världen som gjort en trippelvolt upp på DMT, alltså i första delen av hoppsekvensen.

– Det finns en förlegad idé om att tjejer är för svaga för att orka en trippelvolt. ’Varför skulle vi inte orka det?’ tänkte jag och började träna. Det är en oerhört bra känsla att inse hur mycket man klarar av.

Att pussla ihop studier med 15 timmars träning i veckan, plus tävlingsdagar, är också en utmaning.

– Lärarna är förstående och studievägledarna försöker verkligen att hjälpa. Men jag får vara väldigt aktiv själv för att kanske byta seminarie-tid eller få kompletteringsuppgifter när jag är borta på tävlingar.

Lina Sjöberg går termin 8 på Juristprogrammet och är världsmästare i dubbel-mini-trampolin (DMT). Hon blev en av de första idrottsstipendiaterna på Uppsala universitet 2016. Foto: Mikael Wallerstedt

Ekonomiskt kan det vara tufft ibland. DMT ger inte några pengar. Så Lina blev glad över att bli en av de första idrottsstipendiaterna på Uppsala universitet 2016.

– Det var helt klart ett välkommet bidrag till resor och tävlingsutgifter.

Genom idrottandet vet Lina att hon utvecklat sin förmåga att jobba målinriktat. Det smittar av sig på studierna, även om hon önskar att det fanns mer tid för böckerna. Men trots att takten är hög både på träning och i studier upplever hon att hon kopplar av från det ena när hon ägnar sig åt det andra.

– Jag fastnar aldrig i något dygnet runt. När jag går till träningen släpper jag studierna och tvärtom. Den variationen känns mentalt bra.

Framför sig ser hon minst ytterligare fem år av aktivt tävlande och hon tänker mycket på hur det ska gå ihop med ett kommande yrkesliv.

– Det känns viktigt att hitta en arbetsgivare som förstår tävlingslivet och värdesätter mina egenskaper, som att vara fokuserad och väldigt målinriktad. Det är inte bara betygen som visar vad jag kan.

Johanna Heldin tränar ungefär tio timmar en vanlig
vecka. Foto: Mikael Wallerstedt

Johanna Heldin går termin nio på Läkarprogrammet och tränar och tävlar på elitnivå i curling. Hösten 2018 var hon med om att ta hem ett EM-guld.

Med åren har det blivit lättare att ägna sig åt både elitsatsningen och studierna, tycker Johanna.

– Två förbättringar som programkommittén för Läkarprogrammet genomfört är att det nu går att läsa ett år på två år och att elitidrott är en giltig anledning att önska praktikplats nära Uppsala. Det betyder jättemycket för mig eftersom det svåraste är att få ihop det tidsmässigt.

Johanna upplever att hon fått mycket stöd av studievägledaren och att i princip alla lärare är tillmötesgående och angelägna om att hitta lösningar. Hon tränar ungefär tio timmar en vanlig vecka. Tävlingsveckor blir det mer, så det kräver planering och mycket eget initiativ för varva studier och idrott.

– Samtidigt är det skönt att ha flera saker att fokusera på. Det ena fungerar som avkoppling från det andra.

Johanna var precis som Lina en av de första idrottsstipendiaterna 2016.

– En elitsatsning innebär ju att det är svårt att få tid med ett extrajobb, så det var verkligen välkommet.

När det gäller yrkeslivet tror Johanna att hon kommer att välja forskarspåret. På senare tid har det framförallt lutat åt idrottsmedicin och allergimedicin. Genom idrotten får hon erfarenheter som hon tydligt ser att hon har användning av utanför planen – taktik, hur gruppdynamik fungerar, övning i mental och fysisk uthållighet, fokus och precision.

– Just det här att det alltid finns utvecklingsmöjligheter är väldigt tillfredställande, både inom ett yrke och inom idrotten. Curling kommer jag att fortsätta med så länge det är roligt!

Vilket stöd ger universitetet?

Eva Söderman är enhetschef på Studenthälsan och samordningsansvarig för studentidrottsfrågor vid Uppsala universitet:

– Vi uppmuntrar alla studenter att utöva motion och idrott och vill gärna lyfta fram de studenter som kombinerar studier och elitidrott som goda förebilder. Förutom ett stipendieprogram har vi studievägledare och kontaktpersoner på både central nivå och vid institutioner som kan vägleda och svara på frågor om till exempel studieplanering. Vi informerar även via webben och ordnar träffar för de elitidrottande studenterna med olika teman. Där kan vi också fånga upp behov och önskemål från studenterna.

Annica Hulth