Uppsala bland världens mest internationella universitet

Bildtext

Uppsala universitet kommer på plats 53 i en ny rankinglista över de 170 mest internationella universiteten i världen, enligt Times Higher Education.

Listan baseras på antalet internationella studenter och anställda med internationell bakgrund vid de olika universiteten. Detta har kombinerats med uppgifter om antal publikationer med internationellt samförfattarskap samt andelen röster från utländska universitet i ryktesmätningen. Alla dessa delar, som samlats in för Times Higher Education World University Rankings 2020, är värda 25 procent var.

De tio mest internationella universiteten finns enligt listan i fyra länder: Schweiz, Hong Kong, Singapore och Storbritannien. Uppsala universitet är det enda svenska universitet som finns med på listan, med en placering på plats 53. Detta är en högre placering än på den allmänna rankingen i Times Higher Education, där Uppsala universitet kommer på plats 102.

– Eftersom inga siffror redovisas för de enskilda indikatorerna är det svårt att veta exakt vad det är som gör att Uppsala universitet kommer så väl ut, men sannolikt väger sampublicering och ryktesmätning tungt. Som vanligt när det gäller rankinglistor får man ta resultaten med en nypa salt, men Uppsala universitet har prioriterat internationalisering under senare år och det är positivt att synas i detta sammanhang, säger prorektor Anders Malmberg.

Annica Hulth