Fem ERC Consolidator Grants till Uppsalaforskare

Europeiska forskningsrådet (ERC) har nu publicerat resultatet av 2020 års utlysning av Consolidator Grants. 14 forskare vid svenska lärosäten har fått bidrag. Fem av dessa går till forskare knutna till Uppsala universitet – två inom livsvetenskap, två inom fysik och teknik och ett inom samhällsvetenskap och humaniora.

ERC Consolidator Grant riktar sig till forskare som nyligen startat en forskargrupp och vill stärka sin roll som forskningsledare. Den sökande ska ha potential att bli världsledande inom sitt fält.

– För att förbereda sig för morgondagens utmaningar måste Europa hålla sig till visionen att investera i tvärvetenskaplig forskning, som gång på gång har visat ge avgörande mervärde, säger ERC President Jean-Pierre Bourguigno. Denna finansiering ger framstående forskare från hela Europa möjlighet att driva sina mest ambitiösa idéer i ett kritiskt skede av sin karriär.

Totalt 327 europeiska toppforskare i 23 länder får dela på de 655 miljoner euro som delas ut inom ERC Consolidator Grants 2020. Bidragen är en del av forsknings- och innovationsprogrammet Horizon 2020 och delas ut inom tre områden: livsvetenskap, fysik och teknik samt samhällsvetenskap och humaniora.

Flest bidrag får forskare i Storbritannien (50), Tyskland (50), Frankrike (34) och Nederländerna (29). Svenska lärosäten får totalt 14 bidrag. Av dessa får fem forskare vid Uppsala universitet bidrag – två inom livsvetenskap, två inom fysik och teknik och ett inom samhällsvetenskap och humaniora.

Här är forskarna vid Uppsala universitet som får ERC Consolidator Grant i 2020 års utlysning:

Bidrag inom livsvetenskap:

• Lars Forsberg, institutionen för immunologi, genetik och patologi: Loss of chromosome Y in immune cells: targeting disease mechanisms and tools for clinical applications
  • Alexander Suh, institutionen för organismbiologi: Evolutionary origin and impact of germline-restricted chromosomes

Bidrag inom fysik och teknik:

• Venkata Kamalakar Mutta, institutionen för fysik och astronomi: Spin Engineering in Flexible and Functional Two-Dimensional Quantum Material Devices
  • Alexandra Teleki, Institutionen för farmaci: Nanoengineered magnetoresponsive diagnosis and personalized treatment of pediatric inflammatory bowel disease

Bidrag inom samhällsvetenskap och humaniora:

• Kristine Eck, institutionen för freds- och konfliktforskning: Variation in Institutional Oversight of Police Misconduct

Anna Malmberg

Om ERC:

Det europeiska forskningsrådet, ERC, etablerades 2007 och är den första europeiska anslagsgivaren för excellenta forskare i Europa. Varje år väljer man ut, och delar ut bidrag till, de allra bästa och kreativa forskarna. ERC delar ut fyra typer av bidrag: Starting Grants, Consolidator Grants, Advanced Grants och Synergy Grants.