Gotland banar väg för energiomställningen

Välkommen att lyssna till panelsamtal om vad som är på gång inom projektet Energipilot Gotland.

Hur kan man gå till väga för att ställa om ett helt samhälle till att vara hållbart? Möt forskare och personer vid Region Gotland i Uppsala universitets digitala samtalsserie UppTalk Weekly. Lysssna till panelsamtalet där man diskuterar projektet Energipilot Gotland som syftar till att bana väg för hela Sveriges energiomställning.

År 2040 ska Sverige ha 100% förnybar elproduktion och 2045 noll nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären. För att nå dessa mål har regeringen bestämt att Gotland ska bli pilot i omställningen till ett hållbart energisystem. Gotland ska bana väg för hela Sveriges energiomställning i enlighet med Parisavtalet som har som mål att Sverige år 2040 ska ha 100 procent förnybar energiproduktion. Men hur ska detta gå till? Hur ska man gå från ord till handling? Vad krävs av myndigheter, forskningen, samhället och privata aktörer för att man ska nå målen?

Stefan Ivanell, projektledare för Energipilot Gotland

– Målet är att skapa förutsättningar för samverkan kring energiomställningen, säger Stefan Ivanell, projektledare för Energipilot Gotland och professor vid institutionen för geovetenskaper vid Uppsala universitet. Vi har samarbete med forskare, lokala aktörer, industri, energimyndigheten, region, länsstyrelsen, nätägare med mera. Vi bygger nu upp externfinansierade projekt för att skapa en stark forskningsmiljö kring energifrågorna. Det handlar mycket om teknik men också om hur vi kan göra den här stora samhällsombyggnaden. Så här finns det stort behov av tvärvetenskapliga angreppssätt.

Lyssna på panelsamtalet om Energipilot Gotland.

I panelsamtalet deltar, förutom projektledaren Stefan Ivanell, Helena andersson, ekostrateg på Region Gotland, Johanna Liljenfeldt, universitetslektor vid institutionen för geovetenskaper och Patrick Dahl, verksamhetsutvecklare vid Energicentrum Gotland.

Anna Malmberg

Om UppTalk Weekly

UppTalk Weekly är en populärvetenskaplig seminarieserie via Zoom där man varje vecka kan ta del av intressanta samtal och tvärvetenskapliga panelsamtal med forskare från Uppsala universitet. Samtalen kretsar kring samhällsrelevanta ämnen. UppTalk Weekly är gratis, digitalt och för alla.