Dubbla Dag Hammarskjöldföreläsningar i år

Christiana Figueres och Agnès Callamard föreläser vid årets Dag Hammarskjöldföreläsningar.

Är du nyfiken på Amnesty Internationals generalsekreterare Agnès Callamard eller Parisavtalets ”chefsarkitekt” Christiana Figueres? Då har du chansen att lyssna till dem vid årets Dag Hammarskjöldföreläsningar den 17 september.

Agnès Callamard håller sin föreläsning “A global compact for a world beyond COVID-19” på plats i Uppsala universitets aula. Föredraget går även att följa digitalt via länk. Som generalsekreterare i Amnesty International är Agnès Callamard organisationens främsta talesperson och leder organisationens arbete för mänskliga rättigheter. Hon har i decennier varit en framstående person i kampen om mänskliga rättigheter. 2016 utsågs hon till FN: s särskilda rapportör av utomrättsliga, summariska och godtyckliga avrättningar. Vid sina av sitt arbete för FN var Agnès även chef för the Global Freedom of Expression project vid Columbiauniversitetet/Columbia University i New York. Posten som Amnesty Internationals generalsekreterare tillträdde hon i mars i år.

Christiana Figueres var inbjuden att föreläsa vid Dag Hammarskjöldföreläsningen 2019, men evenemanget ställdes då in. I år kommer hon att hålla sin föreläsning ”Leadership for the decisive decade” digitalt.

Christiana Figueres samlade under sin tid vid United Nations Framework Convention on Climate Change regeringar, företag, aktivister, finansiella institutioner och NGO:s för att tillsammans leverera det historiska Parisavtalet. Hela 195 nationer enades om att hålla den globala temperaturökningen långt under två grader och sträva efter att den ska stanna vid 1,5 grader, för att kunna skydda de mest utsatta. Som avtalets ”chefsarkitekt” anses Christiana Figueres ha gett upphov till en ny sorts diplomati baserad på samarbete, och har för detta fått många utmärkelser.

Modererat samtal

Efter sina framträdanden kommer de båda föreläsarna att delta i ett samtal, som modereras av Peter Wallensteen, seniorprofessor i freds- och konfliktforskning vid Uppsala universitet.

Dag Hammarskjöldföreläsningen är ett årligt återkommande arrangemang till minnet av Dag Hammarskjöld, FN:s andre generalsekreterare, och som erkännande av de värderingar som inspirerade honom personligen och som generalsekreterare: medkänsla, humanism. Det är ett samarbete mellan Uppsala universitet och Stiftelsen Dag Hammarskjölds minnesfond. De som bjuds in att tala är särskilt framstående personer som ”som på betydande och innovativa sätt bidrar till en mer rättvis, fredlig och miljömässigt hållbar värld genom värdefulla insatser inom politik eller forskning”.

Just i år är det 60 år sedan Dag Hammarskjöld omkom i en flygkrasch i vad som i dag är Zambia, men på den tiden hette Nordrhodesia. Han var uppvuxen i Uppsala och fick sin grundutbildning vid Uppsala universitet mellan åren 1923 och 1930 och tog tre akademiska examina.

Åsa Malmberg

Följ föreläsningen digitalt