Universitetet har tagit emot begäran från Sametinget om repatriering

Bildtext

Uppsala universitet har tagit emot en begäran från Sametinget om repatriering av samiska mänskliga kvarlevor från Rounala ödekyrkogård norr om Karesuando.

Kvarlevorna som Sametinget vill ska överföras till myndigheten för att återbegravas på sin ursprungliga plats kom till universitetet efter en arkeologisk utgrävning som utfördes på uppdrag av forskare i anatomi år 1915.

Enligt samtida källor grävdes två skelett och 21 kranier upp från kyrkogården. Kvarlevorna efter 17 individer är i dag deponerade på Ájtte, Svenskt fjäll- och samemuseum, i Jokkmokk. I sin framställan begär Sametinget att också kvarvarande kvarlevor från kyrkogården ska identifieras i universitetets samlingar.

– Universitetet har tagit emot Sametingets önskemål och inleder omgående arbetet med att ta fram ett underlag som kan följa ärendet i den vidare handläggningen fram till regeringens avgörande i frågan, säger Margaretha Andersson chef för Uppsala universitets Musik och museer.

Linda Koffmar