Forsränningen är tillbaka i full skala

Emmy Sköld är projektledare för Forsränningen. Till vardags går hon en masterutbildning i ekologi och naturvård.

Den 30 april är det dags igen för över hundra flottar att ge sig ut på Fyrisån. Det blir den första storskaliga Forsränningen på två år – och förrådet är fyllt av byggmaterial. – Vi har ökat antalet flottar från 120 till 130, säger Emmy Sköld som är projektledare för Forsränningen.

Vi träffas på Uthgård, där arrangörerna Uppsala teknolog- och naturvetarkår håller hus. Det är här Forsränningen planeras och i en faluröd förrådsbyggnad förvaras byggmaterial till årets farkoster. Alla flottar byggs här på festivalområdet vid Ångströmlaboratoriet den 20–28 april.

– Det är ju 2–4 rännare per flotte, så det blir en hel del folk bara det, men en del kommer bara för att ha kul, säger Emmy Sköld.

– Till exempel kan man trava backar på varandra och klättra upp. Vi har också ett pubtält med mat och dryck och vissa kvällar kommer lokala band och DJ:s att spela.

Rektor ska delta

Ett av dragplåstren är Anders Hagfeldt, rektor vid Uppsala universitet, som arrangerar mösspåtagningen vid Caolina Redivivas balkong. Han ska delta i Forsränningen och kommer också att vara med och spela trummor med sitt band en av festivalkvällarna.

Den 24 april – på Ankdagen – välkomnas en yngre publik. Fram till 2014 var det en tävling med gummiankor i Fyrisån, men sedan flyttade evenemanget till festivalområdet. På programmet står ponnyridning, sockervadd, pirater, hoppborg och annat skoj.

– Det är en barnvänlig dag för alla barnfamiljer, så att de också får ta del av valborgsglädjen. Alla pengar vi får in går oavkortat till Akademiska sjukhusets barnfond.

Säkerhet i fokus

Forsränningen startade redan 1975 och under åren har säkerheten stått alltmer i fokus. Alla forsrännare ska ha hjälm, flytdräkt, flytväst. Det finns dykare utplacerade vid fallen i Fyrisån, som kan hjälpa till om någon faller av flotten. Dessutom finns det några platser längs vägen där man kan avbryta och klättra upp.

– Vi håller koll på vattennivån också och vi har livräddare på plats, men oftast är det i publikhavet det händer saker och inte i Fyrisån. Jag hoppas att folk beter sig bra och är schyssta, säger Emmy Sköld.

Flottarnas botten återanvänds från år till år. Och de målas med felblandad färg som färgbutiker sponsrar med, färg som annars inte skulle ha använts. Foto: Mikael Wallerstedt

Det finns också strikta regler för hur flottarna ska byggas. Bottenplattan är densamma, av cellplast med en stabil träram, och väggarna får rännarna bygga själva. Här finns ett miljötänk, då bottnarna sparas från år till år.

– 67 av bottnarna är kvar från 2019. All färg vi använder har vi blivit sponsrade med från färgbutiker. Det är färg som är felblandad och annars inte skulle ha använts, så det är superbra för miljön.

Ser fram emot finalen

Emmy Sköld har en kandidatexamen i molekylär biologi och läser nu en master i ekologi och naturvård. Hon kom till Uppsala 2018 och har hunnit uppleva en forsränning 2019. Sedan blev det inställt år 2020 på grund av pandemin och år 2021 blev det en mindre, digital variant. Nu ser hon fram emot dagen D, som hon varit med och planerat tre kvällar i veckan sedan i november, tillsammans med 23 andra studenter i kommittén.

Vad är det bästa med Forsränningen?
– Kommittén, det är ju människor jag har jobbat med i sex månader. Det är det bästa. Men valborg är ju själva finalen, då får vi se det komma till verklighet. Det är fantastiskt!

Annica Hulth

Forsränningen

• Den 30 april kl 10 går startskottet för Forsränningen. Från starten vid Eddaspången ända ner till mål vid Islandsfallet. Nära 500 rännare brukar delta, och uppemot 100 000 åskådare se på.

• Alla som är 18 år och simkunniga kan delta i Forsränningen, som arrangeras av Uppsala teknolog- och naturvetarkår (UTN). Vilka som får delta avgörs genom lottning, men medlemmar i UTN har förtur.

• Flottarna byggs under Forsfestivalen den 20–28 april. I år har festivalområdet byggts om för att kunna öka antalet flottar från 120 till 130.