Ung jazzstjärna tar över universitetets storband

Pressmeddelande

Erik Tengholm tillträder som ny konstnärlig ledare för Uppsala University Jazz Orchestra den 6 maj.

Under måndagskvällen presenteras den nya konstnärlig ledaren för Uppsala University Jazz Orchestra: jazzmusikern Erik Tengholm. – Det känns oerhört kul, spännande och hedrande, säger han.

Universitetets storband, Uppsala University Jazz Orchestra (UUJO), har fått en ny konstnärlig ledare efter att grundaren av storbandet, jazzmusikern Ulf Johansson Werre har gått i pension från universitetet. Tanken var att Werres sista konsert skulle bli orkesterns 20-årsjubileumskonsert i november 2023, men rekryteringen av ny ledare tog längre tid än så. Efter en gedigen rekrytering med många kompetenta sökande blev det till slut Erik Tengholm som blev tillfrågad att ta över stafettpinnen efter Werre.
– Det känns oerhört kul, spännande och hedrande att få bli nästa konstnärliga ledare för UUJO. Orkestern och Ulf som konstnärlig ledare har betytt mycket för min personliga utveckling som musiker. Inte minst vill jag lyfta fram Ulfs enorma spelglädje och osvikliga passion för jazzmusiken som smittar av sig på hela bandet, något som jag har haft med mig sedan min tid i UUJO, säger Erik Tengholm.

Mångsidig jazzmusiker
Erik Tengholm är en ung och mångsidig jazzmusiker och trumpetare från Uppsala med musikerexamen från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Han är frilansansande musiker, arrangerar musik och driver ett eget skivbolag. Han har dessutom arbetat som pedagog på bland annat Visingsö jazzkurser och Uppsala kulturskola, och har stor erfarenhet att leda storband.
– Att spela i, leda och komponera och arrangera för storband är idag en av de stora hörnstenarna i mitt musikerliv, säger han.
Ett av banden, ”Tengholm Ullberg Big Band”, leder han tillsammans med Lars Ullberg. I januari 2023 släppte bandet skivan Blue And Green With a Touch of Brown som har fått ett varmt bemötande i pressen.
Nu ser han fram emot att få sjösätta en rad projektidéer för UUJO.
– Det är fantastiskt att Uppsala Universitet har det goda omdömet och den goda smaken att ha ett eget storband. Jag vet att jag inte är ensam om att ha haft enorm glädje och utveckling som musiker genom UUJO. Jag uppskattar särskilt att bandet åtar sig att spela musik från olika epoker ur jazzhistorien, vilket är stimulerande för medlemmarna både för den musikaliska utvecklingen och berikande rent känslomässigt, säger Erik Tengholm.

Nöjd föregångare
Ulf Johansson Werre är nöjd med valet av sin efterträdare.
– Nu är det klart att UUJO:s ledarskapsmantel kommer att bäras av en stor musiker med en musikalisk och mänsklig bredd som gör att jag känner stor tillförsikt inför framtiden. Jag har känt stor stolthet och kärlek till UUJO och nu kommer verksamheten att förvaltas på̊ bästa sätt av Erik, säger Ulf Johansson Werre.

För mer information:

Rebecca Måwe, producent på Musicum vid Uppsala universitet, 070-167 92 10, rebecca.mawe@musik.uu.se

FOLLOW UPPSALA UNIVERSITY ON