Johanna Hansson är ny överbibliotekarie

Pressmeddelande

Johanna Hansson, tillträdande överbibliotekarie för Uppsala universitetsbibliotek. Foto: Jens Gustavsson

Johanna Hansson blir ny överbibliotekarie för Uppsala universitetsbibliotek. Hon har en lång karriär bakom sig som chef för olika bibliotek och har sedan 2019 arbetat som biträdande överbibliotekarie för universitetsbiblioteket. Hon har även varit ordförande för Svensk biblioteksförening 2018-2022. Johanna Hansson tillträder tjänsten den 1 augusti.

– Uppsala universitetsbibliotek är en fantastisk verksamhet med engagerade och kompetenta medarbetare. Här finns vårt gemensamma minne i form av unika samlingar och här utvecklas AI-metoder för framtiden. Att få leda en sådan verksamhet är verkligen ett privilegium, säger Johanna Hansson.

Uppsala universitetsbibliotek grundades 1620 av Gustav II Adolf. Han donerade också en boksamling som blev början till de rika samlingarna som byggts upp under bibliotekets över 400 år långa historia. I dag omfattar de över 6 miljoner tryckta skrifter. Åtskilliga av dem finns också tillgängliga digitalt. Att fortsätta tillgängliggöra samlingarna digitalt är ett arbete som den tillträdande överbibliotekarien Johanna Hansson ser som mycket viktigt, likaså att utveckla AI-metoder.

– Modern teknik gör det möjligt att ställa nya forskningsfrågor till äldre material. Digitalt och fysiskt, nytt och gammalt, dåtid och framtid samspelar och förstärker varandra. Här finns också i högsta grad samtiden. Universitetsbiblioteket är en hela tiden öppen, tillförlitlig och tillgänglig resurs för i första hand studenter, lärare och forskare, men även för allmänheten, säger Johanna Hansson.

Johanna Hansson är utbildad bibliotekarie och har under de senaste 20 åren arbetat som chef på olika bibliotek, bland annat som stadsbibliotekarie i Uppsala och områdeschef inom Stockholms stadsbibliotek. Hon var ordförande för Svensk biblioteksförening mellan åren 2018 och 2022. Sedan 2019 har hon arbetat som biträdande överbibliotekarie vid Uppsala universitetsbibliotek.

– Vi har haft en omfattande process och i hård konkurrens valdes Johanna Hansson av en enhällig nämnd. Vi är så glada kunna anställa henne som ny överbibliotekarie vid Uppsala universitet. Johanna Hansson har en gedigen biblioteksbakgrund och ett stort engagemang för att utveckla bibliotekets roll vid Uppsala universitet, säger Coco Norén, prorektor för Uppsala universitet och biblioteksnämndens ordförande, har ansvarat för rekryteringsprocessen.

Kontaktuppgifter:
Johanna Hansson, tillträdande överbibliotekarie vid Uppsala universitetsbiblioteket,
e-post: johanna.hansson@ub.uu.se, mobil: 070-167 99 58