Kurser och grupper

Tycker du att det känns jobbigt att hålla presentationer? Känner du dig stressad? Eller skjuter du upp saker och ting? Vi ger dig verktyg att förbättra din situation och hitta en bättre balans i tillvaron.

Du som är student i Uppsala kan gå någon av Studenthälsans kurser och workshops. Självklart är du också välkommen att delta på våra kurser engelska, se engelska sidan.

Vi skapar kurser utifrån vad studenterna oftast behöver hjälp med när de kommer till oss. Här får du fördjupa dig och arbeta i grupp tillsammans med andra med liknande svårigheter. Vi erbjuder både workshoppar och olika föreläsningar. 

Alla kurser är gratis. En kurs kan ställas in om det blir för få anmälda.

Kurserna som ges under våren 2020 hålls i Studenthälsans lokaler på Övre Slottsgatan 7, 2 trappor i Uppsala om inget annat anges.

Information 17 mars 2020: Kurser och seminarier som ges under mars och april är inställda på grund av spridningsrisken av coronaviruset. Vi återkommer senare med information om de kurser som startar i maj, om även dessa kommer att ställas in.

VÅGA TALA

Många studenter tycker att det är svårt och ångestfyllt att tala inför andra. Att hålla föredrag, redovisa grupparbeten eller bara vara aktiva vid seminarier kan bli så jobbigt att man får kroppsliga symtom och det kan bli svårt att klara av studierna.

Kursen ”Våga tala” är till för dig som vill komma till rätta med det här problemet. Här får du kunskap om vad som sker i en när talängslan slår till och du får träna på att göra presentationer inför andra. Om du redan är en skicklig talare och vill utvecklas inom det kommer kursen inte att vara till någon hjälp, utan då hänvisar vi i stället till en kurs i retorik.

Obs! Kursen är inställd.

Tid: Fem gånger under våren 2020. Onsdagar kl. 14.30-17.00
Onsdag 4 mars
Onsdag 11 mars
Onsdag 18 mars - inställd
Onsdag 25 mars - inställd
Onsdag 1 april - inställd
Anmälan: Du anmäler dig genom att komma upp till vår reception  där du får ta del av lite information om kursen samt lämna dina kontaktuppgifter. Det går inte att mejla anmälan, utan du behöver komma personligen för att anmäla dig. Anmälan är öppen mellan 3 februari och 26 februari. 

Introduktion till mindfulness och självmedkänsla

När du har allt för höga krav på dig själv och är alltför självkritisk kan det bli ett hinder både i studierna och i vardagen. På den här kursen får du lära dig nya sätt att förhålla dig till dig själv. Genom mindfulness kan du träna upp din uppmärksamhet och öva dig på att vända uppmärksamheten inåt. Genom att öva dig i självmedkänsla blir du bättre på att ge dig själv värme och omtanke när du upplever motgångar. När vi lägger märke till hur vi har det och accepterar våra känslor, tankar och behov så som de ser ut, så skapar vi samtidigt förutsättningar för ett mer positivt förhållningssätt till oss själva. 

Kursen består av fem träffar och varje tillfälle är två timmar långt. Vi går igenom vad mindfulness och självmedkänsla är och tränar praktiskt tillsammans. Du får också med dig övningar att göra hemma mellan tillfällena.​

Obs! Kursen är inställd.

Tid: Fem gånger under våren 2020. Tisdagar kl. 15.00–17.00
Tisdag 14 april - inställd
Tisdag 21 april - inställd
Tisdag 28 april - inställd
Tisdag 5 maj - inställd
Tisdag 12 maj- inställd
Anmälan öppnar 13 mars.

Till sidans topp

Gör det nu!

Gör det nu! riktar sig till dig som har svårt att organisera studierna eller som gång efter gång skjuter upp pluggandet. Syftet med gruppen är att med stöd av varandra arbeta för att komma igång med studierna.

Gruppen träffas varje vecka i Studenthälsans lokaler, torsdagar kl.15.15-16.45. 

Om du är intresserad av att delta så mejla en intresseanmälan så kontaktar vi dig för mer information. Gruppen har löpande intag vilket innebär att du som student kan hamna i kö och får då börja när det blir en plats ledig. 

Gruppen erbjuds även på engelska där även du som svensktalande är välkommen. Se engelska webbsidan.

Obs! Gruppen ställs in från och med torsdagen 19 mars.

Tid: Torsdagar kl. 15.15-16.45. Startar torsdag 13 februari 2020.
Anmälan: Mejla till gordetnu@uadm.uu.se.

Till sidans topp

Hantera din stress - för en mer hållbar studietid

Under studietiden är det lätt att uppleva att kraven överstiger ens resurser, vilket lätt kan leda till att man känner sig stressad. Att vara stressad under lång tid kan bli ett problem som påverkar både studier och livet i stort. På föreläsningen får du kunskap och konkreta tips för att skapa balans i tillvaron genom att stressa mindre och sova bättre! Den avslutas med frågestund och diskussion i mån av tid.

Obs! Kursen kan komma att ställas in. Beslut om det görs senare i vår.

Föreläsningar under vårterminen 2020:
Måndag 11 maj
kl 17.00-17.45
Anmälan öppnar 14 april. Ring till receptionen på 018-471 69 00
Föreläsningen hålls på Övre Slottsgatan 7, 2tr

Till sidans topp

Utbildning för mottagningsansvariga

Som mottagningsansvarig för din kår, nation eller förening har du en viktig uppgift att få de nya studenterna att känna sig välkomna och trivas.

Studenthälsan erbjuder utbildning i samverkan med Universitetskyrkan, samtliga kårer, Uppsala universitet och Kuratorskonventet.

Målgruppen för utbildningen är alla som är mottagnings-/recce-/insparksansvariga vid nationer, kårer och programföreningar knutna till Uppsala universitet. 40 platser.

Obs! Kursen kan komma att ställas in. Beslut om det görs senare i vår.

Utbildningen innehåller:

  • Normer och värderingar
  • Likabehandling och diskriminering
  • Grupputveckling och kommunikation
  • Om något händer
    - Krishantering
    - Alkoholens effekter

Utbildningen ges vid två tillfälle VT-20 och består av två delar. Du som deltar vid dessa dagar får ett intyg. Kursen är kostnadsfri och vi bjuder på något lättare att äta.

Datum: 5 maj + 12 maj, kl 15.45-20.00 
Lokal: Blåsenhus,  lärosal 12:004
Anmälan till 5 och 12 maj öppnar 27 februari och stängs 24 april.

Datum: 11 maj + 18 maj, kl 15.45-20.00
Lokal: Plantskolan, Segerstedthuset. 
Anmälan till 11 och 18 maj öppnar 27 februari och stängs 24 april. 

Till sidans topp