Nya sätt att umgås i coronavardagen

I och med den pågående pandemin befinner oss i en speciell tid där många människor upplever ökad oro och social isolering, så också många studenter. Utifrån de restriktioner som finns har det blivit svårare att hitta sammanhang där man träffar andra, studierna för många studenter sker endast på distans och fler berättar att de känner sig ensamma. Ingen av oss vet hur länge situationen kommer kvarstå, vilket kan göra det svårare att hantera. Det blir också ännu viktigare att hitta nya sätt att förhålla sig till situationen och försöka få till en hållbar vardag. Här behöver vi alla hjälpas åt.

Vi har på den här sidan samlat förslag på olika aktiviteter inom olika teman som är möjliga att genomföra på ett coronasäkert sätt och som riktar sig både till enskilda individer och till studentföreningar, nationer, kårer och liknande. Vi hoppas att det kan ge dig/er inspiration! Vi på Studenthälsan finns gärna med som stöd om ni vill bolla andra idéer.

Motion och natur – OBS! Anpassa efter rådande restriktioner för covid-19!

Vi vet att man mår bra av att vara fysiskt aktiv, vistas i naturen och träffa andra. Under vinterhalvåret är det också extra viktigt att vistas i dagsljus när man kan.

Förslag på grupper och aktiviteter inom temat:

  • Starta en promenadgrupp som ses regelbundet till exempel en gång i veckan. Håll ihop gruppen och peppa t.ex. genom att skicka sms inför att ni ska ses.
  • För studenter som vill hitta ut i naturen – kommunen har flera bra utegym och grillplatser. Naturkartan (app) kan också vara en bra hjälp.
  • Anordna svampplockardag, åk skridskor eller gör någon annan aktivitet tillsammans utomhus.
  • Tips! Flera internationella studenter saknar vanan att umgås utomhus vid kyligare väder. Det kan vara bra att ge råd om utomhuskläder och utomhusaktiviteter särskilt riktat mot dem.

Umgänge på ett tema

Ett bra sätt att träffa andra, även personer som man inte känner sedan tidigare, är att umgås kring en gemensam aktivitet. Det kan underlätta om det är en låg tröskel för att delta och att aktiviteten till exempel inte kräver så mycket erfarenhet, material eller förberedelse.

Förslag på olika teman att mötas kring digitalt till exempel via Zoom eller Skype:

  • Bokcirkel
  • Se en film tillsammans
  • Musikgrupp, till exempel körverksamhet
  • Handarbete, virka el sticka
  • Yoga tillsammans
  • Laga mat ihop – cook-along. Laga samma recept och ät eller fika ihop digitalt.
  • Rollspel

Studier

När studierna till stor del eller helt sker på distans kräver det i större utsträckning att man som student själv skapar rutiner för sina studier. Det kan leda till att man skjuter upp skolarbetet och får svårigheter att fokusera. Det kan göra stor skillnad om man har möjligheten att studera tillsammans med andra.

Förslag på digitala aktiviteter kopplat till studierna:

  • Starta en check-in-grupp där man kollar av hur deltagarna ligger till i studierna, vad schemat innehåller kommande vecka etc. Kan anpassas efter om man läser samma kurs eller olika.
  • Enkel Gör-det-nu-grupp för att undvika uppskjutande. En coaching-grupp som studenter själva driver utifrån en instruktion. Para ihop – kolla av hur det går, cirka en kvart i veckan.
  • Ha studiekompisar på nätet, till exempel ha ett för-seminarium där man bollar litteraturen innan seminarium (gemensamt på en kurs).

Aktiviteter hos externa aktörer

Löpargrupper:
Campus 1477 ej under vinter (november-mars)
Sweden Runners Uppsala

Onlinekurser:
Studiefrämjandet
Medborgarskolan

Andra sammanhang för att träffa andra kring olika teman/intresseområden:
Meetup

Varmt välkomna att också höra av er till Studenthälsan om ni vill bolla tankar och idéer!