Hälsoinnovation - ett tvärvetenskapligt angreppssätt: intervju

Maria Nordmark

Möt en tidigare student på kursen

Möt Maria Nordmark, tjänstedesigner och innovationsledare i Civila samhället som gick kursen hösten 2023.

Jag har fått många perspektiv på innovation inom vården, alltifrån juridiska, patientperspektiv, design, marknadsföring och pitch och målgruppsmedverkan.

Hej Maria! Vem är du?
– Jag är en nyfiken förändringsledare som arbetat både som konsult och anställd, mot offentlig sektor och privat näringsliv. Jag har arbetat i flera projekt som berör innovation inom vård och folkhälsa och har lång praktisk erfarenhet av att arbeta i tvärdisciplinära team som digital strateg och tjänstedesigner.

Varför sökte du till kursen?
– Jag sökte kursen för att vidareutbilda mig inom innovation och systemdesign kopplat till vården tillsammans med andra studenter som också har arbetserfarenhet från vård och omsorg. Men även för att kombinera akademiska texter med att möta innovatörer inom detta område. Ett annat syfte var att få studera på engelska.

Vilka har varit dina största insikter under kursen?
– Jag har fått många perspektiv på innovation inom vården, alltifrån juridiska, patientperspektiv, design, marknadsföring och pitch, målgruppsmedverkan men min största insikt är betydelsen av systemperspektivet. Vi är inne i ett spännande skede inom utveckling av hälso- och sjukvård.

Under kursen har ni arbetat med lösningsprototyper som ni sedan har presenterat framför en panel på Drivhuset. Kan du berätta mer om den prototyp du valt att göra?
– Vi valde att göra en prototyp kring området Pre-Menopause, som inte är en diagnos, men som kan medföra många feldiagnoser och lidande för de som drabbas utan att få hjälp. Det saknas data inom flera områden kopplat till kvinnohälsa som påverkar möjligheterna till uppföljning av behandlingar, analyser av hälso- och sjukvårdssystem samt forskning och läkemedelsutveckling.

Andra lösningsprototyper som studenter har arbetat med på kursen:

  • Brist på ordentlig vård vid menssmärta
  • Brist på anpassad medicindosering för hundars olika storlek (veterinärvård)
  • Hälsa kopplat till existentiella frågor
  • Svårighet kring samverkan mellan hälsovård, arbetsgivare och anställd vid sjukskrivning
  • Dåligt internt flöde inom hälso-sjukvården i slutenvården, vilket orsakar dåligt resursutnyttjande
  • Mental ohälsa bland unga människor

Kursen har en blandning av både studenter och personer mitt i arbetslivet. Hur har denna dynamik utspelat sig?
– Upplägget med grupparbeten, workshoppar, föreläsningar och gruppredovisningar öppnade för diskussioner kring de områden som kursen togs upp. Kursen följde IDEO:s modell vilket gav kvalitativa dialoger kring utmaningar inom vården kopplat till kursinnehållet. I min arbetsgrupp fanns både designkompetens och expertkompetens inom vården. Det bidrog till lärande och insikter kring hälso-och sjukvård.

Ett av de roligaste momenten var när vi skulle bygga och beskriva med en prototyp i lego för hur vår produkt/tjänst skulle bidra med innovation och förändring för vårdgivare och vårdtagare. Jag tar med mig många av de metoder vi fick testa eller ta del av under kursen.

Vårterminen 2024

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin