Barn- och ungdomslitteratur
Kursplan, Grundnivå, 5LV220
- Kod
- 5LV220
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Litteraturvetenskap G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Historisk-filosofiska fakultetsnämnden, 27 februari 2007
- Ansvarig institution
- Institutionen för litteraturvetenskap och retorik
Allmänt
Kursansvarig institution är Litteraturvetenskapliga institutionen.
Kursen är en fristående kurs på grundnivå, som även kan inräknas som valfri kurs i Litteraturvetenskap C samt inom ramen för Svenska 4. Kursplanen är fastställd av Litteraturvetenskapliga institutionens styrelse den 11 december 2006 och av Historisk-filosofiska fakultetsnämnden den 27 februari 2007 Litteraturlistan är fastställd av Litteraturvetenskapliga institutionens styrelse den 11 december 2006.
Behörighetskrav
60 hp i ett ämne
Mål
Kursen syftar till att i anknytning till aktuell forskning ge fördjupade insikter i olika litterära genrer och skönlitterära texter som vänder sig till barn och ungdomar, alltifrån bilderböcker till litteratur som anses gränsa till böcker för vuxna, men även diskutera exempel på barndomsskildringar skrivna för vuxna.
Efter genomgången kurs förväntas den studerande
- ha kännedom om barn- och ungdomsboken som begrepp
- kunna analysera samverkan mellan bild och text i bilderböcker
- känna till olika uppfattningar av sagoläsningar
- kunna diskutera skillnader mellan böcker om barn skrivna för barn och för vuxna
- definiera vad som kännetecknar s k populärlitteratur för denna läsargrupp
- definiera genren fantasy
- ha stiftat bekantskap med exempel på realistiska ungdomsskildringar
- vara ajour med aktuell debatt och forskning kring denna litteraturart.
Innehåll
Varje seminarium behandlar ett enskilt tema inom ämnesområdet såsom exempelvis:
Barnboken som begrepp, bilderböcker, sagor från olika tider och kulturer, barnbok kontra barndomsskildring, populärlitteratur för flickor och pojkar, fantasy, realistiska berättelser för barn och/eller ungdom.
Undervisning
Seminarier i diskussionsform med inslag av översiktliga exposéer. I de fall den studerande avser att tentera kursen som läskurs diskuteras förslag till kurslista med examinator.
Examination
Aktivt deltagande i seminarier. Fullgörande av en muntlig referatuppgift av aktuell forskning samt en avslutande skriftlig examination som salsskrivning eller självständig hemskrivningsuppgift.