Självständigt arbete i biologi
Kursplan, Grundnivå, 1BG210
- Kod
- 1BG210
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Biologi G2E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2007
- Ansvarig institution
- Institutionen för biologisk grundutbildning
Behörighetskrav
Basblocket i biologi 53 p/80 hp, inom Naturvetarprogrammet eller motsv.
Mål
Efter kursen ska studenten
- ha djupa kunskaper inom en självvald del av biologin
- kunna självständigt söka och på ett kritiskt sätt tolka och sammanställa relevant vetenskaplig litteratur
- kunna generera hypoteser för att förklara observationer inom den valda fördjupningsdelen
- kunna redovisa sina kunskaper på svenska och i viss utsträckning på engelska för olika målgrupper både i vetenskaplig och populärvetenskaplig form
- ha god förmåga att hantera text, datapresentation (figurer, tabeller), referenser etc. enligt för genren gällande format
- kunna ge konstruktiv kritik till andras textutkast
- kunna presentera sina kunskaper på en poster på ett pedagogiskt sätt
- ha inblick i genusperspektiv på publicering och annat vetenskapligt arbete
Innehåll
Kursen omfattar ett självständigt bibliografiskt projekt och utgör examensarbetet på kandidatprogrammet i biologi. Flera moment som är relevanta för ett framtida yrkesliv för en biolog ingår: informationssökning och sammanställning, olika presentationstekniker, övning att läsa och kritisera andras textutkast.
För att uppnå målen skall studenten
- söka, värdera och sammanställa information
- författa texter för olika genrer baserade på kritisk analys av denna information
- aktivt delta i seminarier där texterna och arbetet med dem ventileras
- opponera på en annan students arbete med olika texter
Som hjälp till studenten att uppnå målen finns föreläsningar om
- att söka information: Bibliotekskunskap, vetenskapliga källor, källkritik
- att skriva och publicera: Tekniska, redaktionella och språkliga aspekter; hur man konstruerar figurer och tabeller; den redaktionella processen; vetenskaplig och populärvetenskaplig form; att skriva på engelska och på svenska
- att göra en poster: Tekniska och pedagogiska aspekter
- genusperspektiv på vetenskapligt arbete
samt
- obligatoriska seminarier där både lärare och studenter ger återkoppling på studenternas textutkast. Seminarierna omfattar även kritisk analys och diskussion av det vetenskapliga innehållet.
Delkurser: Seminarier 3 hp, Uppsats 9 hp; Poster och sammanfattning 3 hp
Undervisning
Undervisningen ges i form av litteraturseminarier samt grupphandledning. Deltagande i seminarier är obligatorisk.
Examination
Arbetet ska utmynna i tre presentationer:
- en vetenskaplig uppsats på svenska
- en sammanfattning på svenska eller engelska som kan vara populärvetenskaplig eller ha formen av en exekutiv sammanfattning till myndighet eller företag etc.;
- en vetenskaplig poster på svenska eller engelska som presenteras på kursens avslutande skärmutställning.
Antingen sammanfattningen eller postern skall vara på engelska.
För godkänt betyg fordras förutom godkända presentationer att studenten aktivt deltagit i seminarier där utkast till de tre presentationerna diskuteras.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2009
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2007